Alien War Games

Krigsspill pit spilleren mot en rivaliserende fraksjon, selv om de nærmere detaljer om hvordan de kjemper om dominans varierer mellom undersjangere. War spillet sub-sjangere inkluderer sanntids strategier, taktiske rollespill, imperium utbyggere og actionspill. For hver sub-genre, det er krigsspill som utforsker en konflikt mellom mennesker og romvesener.

Real-Time Strategy

Real-time strategispill kombinerer ressurs sammenkomst, enhet produksjon og bekjempe inn i en sømløs spillopplevelse; Spillerne må balansere alle tre aspekter å dominere. Handlingen skjer i sanntid, i tillegg, noe som betyr at spillerne må ha både lyd strategier og raske reflekser.

Lansert i 1998, "Starcraft" er en ikonisk anvendelse av sanntids sjangeren til et science-fiction-setting. Spilleren kan kontrollere en av tre fraksjoner: mennesker, Zerg og Protoss. Hver er balansert med de andre, men med ferdigheter og enheter.

Den frie Flash spill "Darkbase" kombinerer også sanntidsstrategi og aliens, noe som resulterer i gameplay som minner om "Starcraft". Dens historie ble skrevet sammen med Rick Gush fra Westwood Studios, utviklerne av den første sanntidsstrategi, "Dune 2."

Taktisk rollespill

Taktisk rollespill kombinere micro av rollespill med åpent krigføring av strategispill. Combat er turbasert, og gir deg god tid til å vurdere bevegelsene dine.

Lansert i 1994, "X-COM: UFO Defense" utforsker kombinasjon av taktisk rollespill og fremmed krigføring. I spillet kjører du en hemmelig organisasjon som forsker på og bekjemper aliens. I tillegg til strategiske kamper, klarer du dine ansatte inventar og opplæring, samt utviklingen av grunn fasiliteter.

"Rebelstar: Tactical Command" setter deg også mot aliens bruker turbasert taktisk kamp. Lansert i 2005, og har et omfattende plott basert kampanje.

Empire Building

Empire bygging spill tar et bredt perspektiv på krigen. Snarere enn å kontrollere enkelte enheter, klarer spilleren hele imperier. Hans engasjement i krig er rent strategisk.

"Alien Legacy" finner sted innenfor en enkelt solsystem. Du må kolonisere så mange planeter, måner og asteroider som mulig. Jo sterkere fotfeste, jo bedre kan du være å felt en hær når de fremmede Centenarians ankommer.

"Fragile Alliance" gir spillerne en hel galakse å utforske. Snarere enn å kolonisere og styrende verdener, faller imidlertid vekt på gruvedrift malm. Alien fraksjonene vil ønske deg mer lønnsomme påstander, men gjør krig en uunngåelig del av interstellar prospektering.

Handling

Actionspill er for deg hvis du heller vil pilot et krigsskip enn formidle ordre fra en strategisk avstand. Startet i 1990, spenner «Wing Commander» -serien en rekke titler. Hver og en setter deg i cockpiten på en plass jet og deg i oppgave å kjempe mot en katt-lignende arter av romvesener. Underveis kan du tjene medaljer, låse opp hemmelige oppdrag og rekruttere wingmates.

Lansert i 2010, "Hydorah" er en siderullende plass skytespill. Du er opp mot en flåte av fremmed romskip, og spillet kaster over et dusin typer skip på deg. "Hydorah" er designet med en 1980-tallet estetisk, men grafikken og musikken er betydelig rikere enn 8-bits.