Historien om multiplayer gaming

Dagene da multiplayer gaming besto av å bringe en venn til arkaden eller spille sjakk i posten er for lengst borte. Internett har revolusjonert multiplayer gaming, som i dag millioner av spillere logge seg på ekstremt detaljerte online verdener å samhandle og tilbringe tid sammen med andre spillere. Utviklingen av multiplayer gaming over et par korte tiår er forbløffende og verdt å undersøke.

to spillere

Opprinnelig multiplayer gaming bare involvert å ha en venn ta en ekstra kontroller eller stå ved siden av deg på et arkadespill og spille det samme spillet, enten på samme lag mot datamaskinen eller spille mot hverandre. Fra spill som pong opp til multiplayer alternativer til Nintendo Wii, har denne offline alternativet forble en gaming stift.

Bulletin Board Systems

Den første store gjennombrudd i online multiplayer gaming kom i 1969 med MIT Platon system. Kalt BBS, eller bulletin board system, online-spillere samarbeidet ved å publisere sine handlinger samtidig til en felles online bord. Men skapte dette systemet mange problemer som beveger seg i konflikt med hverandre, så et annet system som innarbeides turbaserte tiltak var nødvendig.

Multi-User domener

Starter i 1979, flerbrukerdomener tillot spillerne å virkelig bebo online rollene som de interaksjon med en forståelsesfull elektroniske verden. For første gang kunne spillerne kjemper datastyrte fiender, og det høye nivået av interaksjon med andre spillere ved å bytte inventar eller chatter gjort dette mediet svært vanedannende.

First Person Shooters

Den første person shooter setter en spiller bak øynene til en pistol-wielding hovedperson som er ofte omgitt av kaos og gørr. Først sett i 1989 med bruk av spill som Doom og Quake, er FPS fortsatt et fast innslag i online multiplayer gaming. Faktisk dominerer FPS konsollen online-tjenester som Xbox Live med spill som Halo og Call of Duty.

MMG / MMORPG

Den MMG, eller massivt mutliplayer spill, utviklet fra spillet Ultima Online i 1997 og har vært å utvide med spill som Everquest og World of Warcraft siden den gang. Disse spillene plassere spilleren inne i en svært interaktiv og stadig skiftende verden, og la dem bor i en veldig tilpasses karakter. Tegning av disse spillene ofte kjøre i millioner.