Hva er en joystick?

Hva er en joystick?


Begrepet "joystick" kan faktisk vise til flere forskjellige enheter, men det er vanligvis brukt for å beskrive enheten som brukes til å generere skytespillet bevegelse av et objekt. Denne bevegelsen foregår i virkelig rom eller i et digitalt miljø.

kontroll Stick

Den eldste bruken av begrepet refererer til et flys kontroll kolonne. Kontrollen kolonnen er spaken i cockpiten på flyet som gjør at piloten til å styre flyet retning og høyde. Tanks og andre store kjøretøy bruke joystick til å styre bevegelse og retning også. En annen vanlig begrep som brukes for å beskrive denne spaken er "stikka". Bruk i denne sammenheng begynte en gang mellom 1905 og 1910.

Videospill

I et databehandlings sammenheng, er en styrespak et tilbehør som kan brukes i stedet for en mus. Det er en spak som styrer bevegelsen av et symbol eller tegn fra et punkt på skjermen til en annen. Det er ofte to eller flere knapper, kalt triggere, bygget inn joystick som fungerer som knappene på en mus. Selv om de kan brukes til andre formål, er joysticks oftest brukes til å spille videospill.

Egenskaper

En joystick består vanligvis av to grunnleggende deler: en stabil base og en pinne. Pinnen kan beveges frem og tilbake i alle retninger; det er den delen som brukes til å styre markøren eller kjøretøy bevegelse. Hastigheten som pinnen flyttes bestemmer hastigheten som markøren beveger seg. I noen tilfeller kan pinnen rotere i tillegg. En USB-tilkobling er vanligvis brukes til å koble en joystick til en datamaskin.

Bruker

Datastyrespaker har flere potensielle bruksområder, men det vanligste er å spille videospill. En joystick kan tilby en rekke fordeler fremfor et tastatur og mus avhengig spiller preferanser og type spill som spilles. Styrespaker er spesielt populære når du spiller fly og skyte spill fordi de etterligner ekte fly kontroller og reagerer godt til små bevegelser, noe som gjør det lettere å sikte på bevegelige mål.