Hva er rollespill?

Rollespill begynte som spill spilles med blyanter, papir og regelbøker, og mens de fortsatt eksisterer i dette formatet, utvidet sin spillerbase dramatisk når utviklerne tilpasset sjangeren for hjemme-PC og TV-spill. I motsetning til handlingsorienterte sjangre som første-person skytespill, rollespill legge så mye vekt på en spillets historie og spillerens interaksjon med spillverdenen som de gjør på kamp. Rollespill har blomstret som sjanger, med single-player serier som "Mass Effect" og massivt flerspiller titler som "Everquest" tiltrekker seg millioner av spillere.

Kjennetegn

Du vil begynne et rollespill ved å lage en karakter som besitter numeriske karakterer som representerer egenskaper som styrke, intelligens og fingerferdighet. Datamaskin og konsoll rollespill bruke disse attributtene for å bestemme din sjanse for å lykkes i oppgaver som å skyte en fiende eller plukke en lås. En RPG vanligvis har en ultimate mål, som du vil nå ved å utføre en rekke oppdrag, eller mellomliggende oppgaver. Etter hvert som du avanserer gjennom spillet, vil du få erfaring som du kan bruke til å forbedre din karakters statistikk og evner.

Migrasjon Fra tabell Tops til datamaskiner

Gary Gygax sluppet det første settet med "Dungeons & Dragons" regelbøker i 1974. I dette spillet, spillere laget alter-egoer med ulike yrker, for eksempel jagerfly eller magiske brukere, som slo seg sammen for å utforske miljøer som er opprettet av en dommer kalles en dungeon herre. Samme år begynte studenter programmering tilpasninger på universitetsstormaskiner. En av de tidligste var "pedit5", som inneholdt D & D stifter som karakter opprettelse og dungeon leting. Etter at Apple II fått fotfeste i markedet, utviklerne laget rollespill for plattformen, og 1981 så utgivelsen av de første oppføringene i "trolldom" og "Ultima" -serien.

Japansk Vs. vestlige rollespill

Japanske rollespill, eller JRPGs, har lineære historier og gameplay, og spillerne har liten eller ingen frihet til å fravike baner mellom sine mål. JRPG bekjempe systemer er vanligvis svært intrikate, krever effektiv bruk av elementer (oppnådd i løpet av eventyret) til å overvinne motstanderne under kamp. Eksempler på JRPG undersjanger inkluderer «Final Fantasy» og «Phantasy Star" -serien. Vestlige rollespill gi spillerne mer bredde i hvordan de nærmer seg oppdrag. De lar ofte spillere å fullføre oppdrag i den rekkefølgen de selv velger når de er fritt vandrende gjennom spillets virtuelle verden. Den «Fallout» og «Dragon Age» -serien er typisk for den vestlige RPG tilnærming.

Massivt flerspiller rollespill

Massivt multiplayer online rollespill (MMORPGs) oppsto med tekstbaserte virtuelle verdener kalles slam og MUSHs. I motsetning til single-player rollespill, ble disse spillene vert på nettverk servere, slik at spillere med modemer til eventyr sammen med andre spillere fra hele verden. 3DO utgitt "Meridian 59" i 1996, og legger grafikk til RPG gameplay konvensjoner og skape en modell som vil bli etterfulgt av konkurrenter som «Ultima Online» og «Everquest». Moderne vellykkede MMORPGs har spiller baser nummerering i millioner - som i februar 2010, fantasy MMORPG "World of Warcraft" hadde ca 11,5 millioner abonnenter.