Hvordan spille spillet av Clue

Hvordan spille spillet av Clue


Clue er et brettspill oppfunnet av Anthony E. Pratt i Storbritannia i 1949. Spillet ble en hit og har siden blitt gjort om til skuespill og filmer. Brettspillet består av 6 tegn, 6 våpen og 9 rom. Spillet forteller at noen ble myrdet og morderen er en av spillerne. Vinneren er den spilleren som gjetter riktig morderen, våpenet og rommet der drapet fant sted vinner.

Bruksanvisning

1 Bestem hvilken spiller du vil være: Mrs. Peacock, oberst Mustard, fru White, Miss Scarlet, professor Plum, eller Mr. Green. Plasser spilleren på spilleren utpekte startsted.

2 Stokk de tre kategoriene av kort. Start med folket. Shuffle dem og deretter ta det øverste kortet og plassere den i den hemmelige konvolutten uten titte. Gjør dette med våpen og rom kategorier også. Så din hemmelige konvolutten vil ha en person kortet, en våpenkort, og en rom-kort i den. Dette er svaret på spillet.

3 Shuffle alle de tre gjenværende kategorien kortene sammen og håndtere dem ut til alle spillerne.

4 Hver spiller må se på sine kort og krysse av hva de har fra sin gitt liste over mulige mistenkte, våpen og rom.

5 Spillerne bytter på rullende terningen og kurs for rommene. Når en spiller går inn i et rom, kan han gjøre en gjetning på hvem han mener begått drapet, hva våpenet var og at drapet fant sted i rommet han står i. Det vil være en annen spillers byrde, vanligvis en til høyre, for å bevise guesser feil ved å vise ham en av de gjettet kortene. Spilleren som gjorde gjetning må da krysse av kortet de så fra sin liste. Hvis spilleren til høyre ikke kan fremlegge bevis, er den neste spilleren til høyre og deretter bedt om gjetning.

6 Vise kortene dine når du blir spurt. Hvis en annen spiller gjør en gjetning, og du har bevis på at de er feil, må du vise dem et kort for å bevise at de tar feil. Hvis du har to kort som beviser at de tar feil, har du fortsatt bare trenger å vise dem en. Hvis du ikke kan bevise dem feil, må du si det.

7 Lag en reell gjetning. Når du har fjernet alle muligheter, og du føler at du vet svaret, må du ta turen til rommet du mener er i den hemmelige konvolutten og deretter foreta en gjetning. Hvis du ser i konvolutten og du tar feil, taper du spillet. Hvis du ser i konvolutten og du har rett, vinner du spillet.

Hint

  • Rull terningene og la den høyeste berg gå først.
  • La den eldste eller yngste spilleren gå først.
  • Det er mer enn én versjon av ledetråd som har blitt opprettet. Disse reglene er for den opprinnelige versjonen. Hvis du har en nyere versjon, bør du sjekke retninger for å se hvilke endringer som er gjort.