Ideer og tips for Scary Stories

Ideer og tips for Scary Stories


Fortelle en skremmende historie kan være vanskelig, selv for erfarne forfattere. Å vite hvordan man skal lokke fram frykt gjennom beskrivende fortellingen, karakterutvikling og et godt gjennomtenkt plott kan bidra til å ta en historie fra fryktelig til forferdelig. Enten du ønsker å prøve deg på skjønnlitteratur skriftlig eller bare ønsker å fortelle noen gode, skumle historier rundt leirbålet, lære å etablere og bygge opp en effektiv skremme til å sende frysninger nedover publikums pigger.

beskrivende språk

Den beste fortellinger benytter beskrivende språk for å male et levende bilde for leseren eller lytteren å forestille seg. Det samme gjelder for skumle historier. Det er ikke noe iboende skremmende, for eksempel, om en dør. Men en historie som benytter levende fortellerstemme for å beskrive en mystisk, tredør, ned ved enden av en mørk og smal korridor, knirk åpent på egen hånd, og sender ut en merkelig, sykelig lys vil vekke nysgjerrighet, intriger og en følelse av bange anelser i hodet av leserne. Å innlemme beskrivende språk i din skremmende fortelling, bruker kraftige adjektiver og uhyggelige metaforer for å beskrive lyder, bilder, følelser, miljøer, steder, mennesker og ting til publikum.

utviklet tegn

William Friedkin berømte filmen "The Exorcist" regnes av noen som den skumleste filmen noensinne. Det er også et godt eksempel på effektiv karakterutvikling. Historien dreier seg rundt et lyst ung jente som blir brutalt besatt av en nådeløs, overnaturlig entitet. Mens filmens mange grafiske bilder er skremmende, opplyser Friedkin er velutviklet hovedpersonen i historien, og fremkaller en følelse av sympati, tragedie og støt fra publikum. Før du ser henne ned demonisk besettelse, ser publikum den unge Regan som en pen, livlig, kreativ og leken jente, lykkelig gjøre dumme hjemmelagde dukkene og ivrig tilbakekaller en elskede hest til sin mor. Her Friedkin utvikler hensikt Reagan karakter så uskyldig og søt, som gjør hendelsene som rammer henne til å virke enda mer sjofel, tragisk og sjokkerende for publikum. Ha dette i bakhodet når du utvikler tegn. Gi dem personligheter, egenskaper og trekk som arbeider for å forbedre spenning og opplevelser i historien for å lokke fram ulike reaksjoner fra publikum. Bygge opp karakterer tidlig for å få publikum tjeneste og deretter vise hvordan han eller hun bryter ned, mister kontroll, eller blir overvunnet av mørk kraft kjører din historie for å effektivt skremme leserne.

Innlemming Elementer av Plot

Selv om du ikke trenger å fortelle din historie i kronologisk rekkefølge, har du å etablere en sekvens av hendelser. Bare beskriver en haug med skremmende hendelser vil ha liten effekt på publikum. Å effektivt ha innvirkning med leserne, konstruere en historie som inkorporerer elementer av tomten for å etablere en trussel, bygge hendelser som øker i intensitet og skrekk og sette figurene dine i en ultimat kamp for å overleve. Grunnleggende tomt elementer inkluderer utredning, komplikasjoner, stigende handling, klimaks og oppløsning. Exposition er den grunnleggende tomten nødvendig informasjon for å forstå en historie: hvem, hva, når og hvor. Kanskje din historie om en ung rømling som ender opp tapt i en skummel kirkegård eller skummel skog. Komplikasjoner og stigende handling er spesielle detaljer og scenarier innført for å fange interessen og ta historien på en bestemt, men logisk, retning. Kanskje den løpske snubler over sin egen grav stein, eller skjer på en skummel menighet langt inne i skogen. Høydepunktet er høyden av historien handling og oppløsning er rekken av endelige hendelser som bringer en historie til sin nære. En skjelett arm, for eksempel når opp og trekker jenta under graven, eller hun er flekket observere hemmelig ritual, og blir dratt inn i sentrum av samlingen som et offer. Hennes skjebne, selvfølgelig, er opp til deg. Gjør få hun bort? Eller gjør noe hentet henne, ned i dypet av helvete, og etterlater ingen spor av henne bak? Følg denne enkle plottet design for å fortelle en lineær, skremmende historie som plasserer publikum ved heroiske, antagonistiske, tragiske eller sympatiske karakterer som de reiser gjennom hendelsene som du har utviklet.

Oppnå en enkelt Effect

Edgar Allan Poe drøfter betydningen av en enkelt effekt i et berømt essay med tittelen "The Philosophy of sammensetning." Ifølge denne ikoniske, kortskrekkhistorie forfatter, er en skremmende historie best når den kan leses eller fortalt i en sittende, og når den produserer en enkelt effekt. I stedet for å fylle skremmende historie med en rekke grusomheter, stokk med en effekt for å etterlate et varig inntrykk på leseren. Veve en historie som beskriver og fremkaller skrekk, avsky, det overnaturlige, onde eller forfall, men prøv å fokusere på bare én av disse effektene. To eller flere kan over-stimulere leseren eller mengden din fortelling, utvanning et inntrykk av historien i stedet for å høyne den. Du kan velge å bygge din historie opp til en enkelt skremme eller gi mindre spenning hele, men pinne med en effekt gjennom å holde publikum fokusert, interessert og, fremfor alt, forfulgt av at en nådeløs følelse av forferdelse, avsky eller frykt.