Japanske Puslespill

Japanske Puslespill


I april 2005 ble første Sudoku puslespill dukket opp i New York Post. Kort tid etterpå, den japanske puslespillet dukket opp i over halvparten av amerikanske aviser, et fenomen som ikke hadde skjedd siden innføringen av kryssord. Selv sudoku er den mest populære japanske puslespillet, er det flere andre som kan appellere til de som liker logiske oppgaver.

Sudoku

Sudoku, som betyr "bare ett nummer lov," består av en 9x9 enhet puslespill rutenett brytes ned i mindre 3x3 enhetsceller. Spilleren bruker logikk og fradrag å plassere tallene 1-9 på en slik måte at det ikke sifret gjentas i en enkelt rad eller 3x3 celle. Hver oppgave har en unik løsning. Framveksten av databruk tillatt sudoku oppgaver å være raskt og enkelt genereres for å bevise at hver oppgave har en unik løsning, og også å vurdere hver oppgave vanskelighetsgrad.

Kakuro

Kakuro, også kjent som kryss summer, kan appellere til publikum som liker sudoku og kryssord, fordi den kombinerer de to typer puslespill. Puslespillet består av et 16x16 rutenett av fylte og tom (svart og hvit) celler. De sorte celler har en diagonal linje dele cellen, med et nummer i den ene eller begge halvdeler. Disse tallene kalles "spor". Hensikten med spillet er å plassere tallene 1 til 9 i hver av de hvite cellene slik at ingen tall er gjentatt i en oppføring og summen av tallene i hver oppføring matcher "hint" i forbindelse med den.

Hitori

Hitori er et annet japansk nummer eliminering puslespill, opprinnelig kalt Hitori ni shite kure ( "la meg være alene"). Spillet består av et rutenett med tallene allerede skrevet inn i hver rute. Puzzlers må deretter skygge rutene slik at hvert tall vises bare en gang i en rolle eller kolonne. Alle skyggelagte rutene må danne en sammenhengende sti, og fargede ruter kan ikke berører hverandre horisontalt eller vertikalt.

Cidouri

Cidouri er et alternativ til de tallspill forklart ovenfor, men er fortsatt en logikk puslespill. I dette puslespillet, er et bord med hvite og sorte prikker lagt ut. Målet med spillet er å tegne en vertikal eller horisontal linje for å koble hver hvit prikk til en annen sort prikk slik at hver prikk brukes bare én gang og linjene ikke krysser.