Power Grid Regler

Power Grid Regler


Power Grid, skapt av Friedemann Friese og utgitt av Rio Grande Games, er en kompleks strategi brettspill. Spillerne kjøpe kraftverk og brensel ressurser. Deretter bygger de sine egne nettverk av byer til makten. Spilleren som leverer strøm til de fleste byer på slutten av spillet vinner. Auksjoner, supply-og-demand ressurs prising og sjeldne typer kraftverk gjøre spillet intense, mens nøye planlegging er nødvendig for å lykkes med å drive spillebrettet.

spill~~POS=TRUNC Pieces

Det er 132 trehus, med 22 i hver spiller farge. Dette er de byene som spillerne bygge. Ressurs tokens er som følger: 24 sorte runde tokens (olje), 24 brune firkantede symboler (kull), 24 gule ridged tokens (søppel) og 12 røde runde tokens (uran). Spillebrettet og pengene er selvforklarende.

Det er 42 kraftverk kort. Tallet i øverste venstre hjørne er kraftverket nummer, og det er også startbudet hvor planten begynner auksjonen. Symbolene i nedre venstre hjørne - kull, olje, søppel, uran eller hybrid kull / olje - angir type og mengde ressurs kraftverket trenger for å kjøre. Noen kraftverk - de økologiske og fusjon planter - har ingen symbol fordi de trenger ikke ressurser til å produsere strøm. Tallet i huset symbolet nederst i høyre hjørne forteller deg hvor mange hus er drevet når det anlegget bruker ressursene.

Setup

Hver spiller begynner spillet med 50 "Elektro", spillets valuta. Turn for spilleren er valgt ved loddtrekning i begynnelsen av spillet. Plasser ressurser på ressursen markedet på bunnen av brettet. Plasser tre kull på områder 1 til 8; tre olje på områder 3 til 8; tre søppel på områder 7 og 8; og to uran på områder 14 og 16. Still kraftverk kort nummerert 3 til 10 og plassere dem i to rader med fire, med plante tallene 3 til 6 på toppen og 7 til 10 under, og sette kraftverk nummer 13-- en økologisk vindkraftverk - på toppen av stabelen.

Gameplay Fase 1

Først blir spilleren sving rekkefølge som er bestemt. Helt i begynnelsen av spillet, er det turn for bestemt ved loddtrekning. I etterfølgende runder, er det bestemt av antall byer en spiller har bygget. Deretter begynner de kraftverk auksjoner. Den første spilleren starter med å by det minste bud på en av de øverste fire kraftverk. Går klokken rundt bordet, spillerne enten bud eller passerer, og høystbydende vinner. Et nytt kraftverk kort trekkes fra bunken, og satt i markedet eller kø etter anlegget nummeret. Når en spiller har kjøpt en plante, kan han ikke kjøpe et annet i samme runde. Hvis personen som starter auksjonen mister auksjonen, begynner han neste auksjon til han er i stand til å kjøpe et kraftverk. En spiller kan velge å ikke kjøpe et kraftverk i det hele tatt, bortsett fra i den første svingen, da han må kjøpe en plante.

Fase 2: Ressurser

Spillere deretter kjøpe ressurser i omvendt spiller rekkefølge. Med andre ord, starter den siste spilleren. Tallet i øverste venstre hjørne av hver ressurs plass er prisen på hvert symbol. Således, som spillerne kjøpe ressursene, de kjøper den billigste først og prisene blir høyere. Hver spiller kan kjøpe ressurser til å drive sitt anlegg to ganger, og lagrer den i anlegget. Ressursene kan beveges mellom plantene til enhver tid. Etter at alle spillerne har kjøpt ressurser bortsett fra spillere som velger ut, ressurser fylles som følger: syv kull, fem olje, tre søppel og to uran. Ressursene er plassert i de høyeste åpne områder for hver type.

Fase 3: Bygge

I byggetrinn, spillerne bygge byer på kartet i omvendt spiller rekkefølge. Du må betale 10 Elektro for hver by du bygger, pluss tilknytningsavgift-nummeret på hver by forbindelses å bygge en by, med unntak av den første byen, som du ikke betaler noen tilknytningsavgift. En spiller kan bygge i så mange byer som han vil, men en by kan bare bygges i gang. Du kan gå gjennom en annen spillers byen for å bygge på den andre siden hvis du betaler alle tilkoblingsavgifter som er nødvendige.

Fase 4: Byråkrati

Etter hver spiller har bygget byer, spillerne slår dem i Byråkrati scenen. Hvert kraftverk bruker ressurser til å drive byene. Spillerne får penger for de byene de kraft. Hvis ingen byer er drevet, tjener spilleren 10 Elektro. For ett, to og tre byene, får spilleren 22, 33 og 44 Elektro hhv. Etter at tallene er som følger: fem byer = 64, seks = 73, syv = 82, åtte = 90, ni = 98, 10 = 105, 11 = 112, 12 = 118, 13 = 124, 14 = 129, 15 = 134, og 16 = 138.

Winning the Game

Spillet slutter når en spiller har bygget 17 byer i byggefasen eller alle byggearealer er brukt opp. Vinneren av spillet er den som makter de fleste byer i løpet av Byråkrati fasen umiddelbart etter byggefasen. Hvis det er uavgjort, spilleren med mest gjenværende penger vinner. Hvis det fortsatt er uavgjort, spilleren med flest byer totalt, drevet og strømløs, vinner.