Slik leser du en Mekanisk Draft Ruler

Slik leser du en Mekanisk Draft Ruler


Du kan bruke en mekanisk utkast linjal, også kjent som en regnestav, for en rekke matematiske operasjoner, fra multiplikasjon til trigonometri. Verktøyet består av: kroppen av linjalen som er forskjellige skalaer av tall angitt med bokstaver; lysbildet som glir i kroppen; og en markør som har en markør og beveger seg over linjal. Lære å lese regnestaven er nyttig for utforming og for beregning av matematiske problemer uten en kalkulator.

Bruksanvisning

Multiplikasjon og divisjon

1 Skyv delen merket C for å stille opp på en med to på D skala. Vekten er basert på logaritmer, og dermed tallene begynne med en, ikke 0. 1 er også kalt "indeks".

2 Les langs C skala tallene til du ser 3. Tallet under som på D skala er 6. Derfor har du bare beregnet at 2 x 3 = 6.

3 Del ved å flytte indeksen på C skala over divisor på D skala. Les over til utbytte på D skala. Antallet det linjer med på C skalaen er svaret. Så 6 (utbytte) delt på 3 (divisor) er lik to.

Torg og kvadratrøtter

4 Les over en skala for å finne 4. Under A-skalaen, leser D skalaen 2. Så kvadratroten av 4 er to.

5 Les langs D skala for å finne 3. Over D skalaen på en skala er 9. Du har nettopp beregnet at tre squared er lik ni.

6 Beregn ruter på C og B skalaer ved å skyve markøren til 4,5 på C skala. Les tallet hvor markørlinjene opp på B-skalaen. Det bør stille opp til 2. Multipliser 2 av 10 (på grunn av logaritmisk skala) for å få svar på 20. Dette er bare litt av den sanne svar på 20,25.

7 Beregne kvadratroten av tall med C og B skalaer ved hjelp av venstre halvdel av B skalaen for tall består av et ulikt antall sifre (for eksempel 9, 230, 12 600) og høyre halvdel for tall med et partall siffer (slik som 12, 1256). Slå nummeret ditt til et desimaltall med ett siffer før desimaltegnet og slippe noen nuller (230 = 2,3). Linje markøren langs riktig side av B skalaen (høyre side for de to siste sifrene i 2.3) og lese ned til C skala for å finne 1.5. Multipliser med 10 for å få svar på 15.

andre beregninger

8 Beregn kuber av tall og deres kubikkrot ved hjelp av D og K vekter på samme måte som du brukte B og C skalaer for torg og kvadratrøtter.

9 Beregn logger av tall (9 til 10. makt, for eksempel) ved hjelp av LL skalaer. Disse varierer for ulike modeller av herskere. Noen krever å finne nummeret på den ene siden av linjal, merke den med markøren, deretter snu linjalen til å lese skala på den andre siden. Noen har alle skalaer på den ene siden.

10 Beregn trigonometriske funksjoner på lysbildet regelen ved hjelp av S og C skalaer for synd og cos (aka sinus og cosinus). Finn nummeret på S skalaen (tallene med <før dem er for cos) og lese ned markøren til C skala. Del antall på C skala med 10 for å få svaret. Bruk T og C vekter på samme måte for å finne tan (aka tangent).