Slik spiller hender og føtter

Slik spiller hender og føtter


Hånd og Fot er en populær amerikansk spill som ligner på Canasta. Sistnevnte spillet (som oppsto i Uruguay) var raseri i USA i løpet av tidlig 1950-tallet, og for en stund, fortrengt Bridge som den mest populære partnerskap kortspill. Hånd og Fot er en forenklet, men likevel utfordrende versjon av Canasta. Fem standard kortstokker kan brukes til å foreta en full pakke med 270 kort. Det er også skreddersydde hånd og fot dekk tilgjengelig på Internett. Spillet er best spilt med fire personer i to konkurrerende partnerskap.

Bruksanvisning

1 Sikre fem standard kortstokker inkludert 10 jokere (det er to jokere per dekk). Hvis du spiller med fem personer eller med tre partnerskap, vil du trenge ekstra dekk (seks dekk for en fem-spillere og syv dekk for en seks-player spill, med andre ord, det er antall spillere pluss ett dekk).

2 Bestem hvem som spiller. Spillet er best spilt med fire personer som to sett med partnere. Fire personer kan også spille som i spillet Hearts. For å få til undervisningen, bruker to-partnerskapet variant som modell. Merk: Partners alltid sitte overfor hverandre, som i spillene i Spar, Bridge, Pinochle, etc. Partnere alltid spille sine egne avtaler og kan ikke ta kontakt i løpet av stykket.

3 Shuffle dekket grundig. Elleve kort blir så delt ut til hver spiller. Disse første avtaler er kalt "Hand" og kan bli plukket opp og undersøkt av hver spiller. En annen del av 11 kort blir deretter gjort til hver spiller. Disse avtaler er kalt "fot" og må ikke bli plukket opp eller sett av noen. Hver spiller har nå en avtale om at han har undersøkt og en annen avtale (den "Foot") som forblir forsiden ned på bordet. Variasjon: Noen grupper bruker en regel som gjør at hver spiller å "guesstimate" 22 kort ved å ta en liten stabel fra dekk. Hvis personen kutter nøyaktig 22 kort, er en bonus på 100 poeng registrert til denne personens poengsum. (Spilleren deler da hennes bunken i en hånd og en fot.)

4 Plasser resten av undealt kortene i midten av bordet etter hver spiller har fått sitt 11-card "Hand" og hans 11-kortet "Foot". Den store dekk i midten kalles "Kitty" eller "lager". Det øverste kortet er slått forsiden opp til å starte et Forkast haug. Hvis det er en rød tre, en toer eller en Joker, er det gravlagt i bestanden og et nytt kort er slått.

5 Lære verdien av kortene.

Jokers (wild cards) - 50 poeng
Deuces (Wild Cards) - 20 poeng
Aces - 20 poeng
Eights thru Kings - 10 poeng
Threes thru Sevens - 5 poeng
(Red treere har spesielle regler, se nedenfor)
"500" Card - Et negativt straffekort (tilpassede sett)

6 Bli kvitt kortene fra din "Hand" (først) og deretter din "fot" ved å forme dem. En "Meld" er et sett av tre til syv kort av samme rang som er plassert med forsiden opp på bordet (ligner på protokollen for "Rummy"). Etter et Meld av tre eller flere kort er startet, kan du legge flere kort til det før det er syv kort i den Meld. Det er da utpekt som en "bok". Husk at kortene er smidd av rang - det vil si, femmere, Jacks or Kings. Toere og jokere er wild cards og kan brukes til å fullføre melds, så lenge det er minst fire naturlig - ikke "Wild" - kort av syv som kreves for å fullføre en bok.

7 Lær hvilke typer melds.

"Clean" / naturlig meld - Syv ekte kort av samme verdi ( "Red" Book)

"Dirty" / wild meld - Et minimum av fire kort av samme rang og minst ett wild card. Eksempel: Fem niere og to jokere ( "Black" Book)

Det er ikke alle "Wild Card" melds. Når en bok er ferdig, er det identifisert med en rød ( "Clean") eller "Black" (Dirty). Sistnevnte må ha Wild Card snudde for å vise at det er en Dirty Meld.

8 Lær om fullførte boken poeng (7-kort sett).

Red Book - Alle naturlige kort, ingen jokere - 500 poeng
Svarte Bøker - Minst 4 naturlige kort og Wild Cards - 300 poeng

Merk: Enkelte grupper har poeng varianter for verdien av bøker.
Den første personen til å "gå ut" (utarme hans hender og føtter) mottar en bonus på pluss 100 poeng.

9 Spill med punkt alternativer for hver runde. Den typiske Spillet består av fire runder.

I runde 1, må de numeriske kortet poeng være 50 for å spille (tabell et Meld). Dette utvikler seg til 90 poeng for runde 2; 120 poeng for runde 3 og 150 poeng for Round 4.

Et annet system krever punkter i denne rekkefølgen (Runder 1-4):
50/100/150/200.

10 Vurdere muligheten av røde treere. Det er mange varianter her. Noen grupper foretrekker å score alle treere som fem-punkts-kort. Andre straffe innehavere av røde treere minus 100 poeng hver dersom de står fast med disse kortene når noen går ut. Noen grupper bruker også muligheten til å bruke en svart tre til "fryse" Pile og en rød tre til "Frigi" haug.

11 Start med personen til venstre for giveren. Spilleren trekker to kort fra lager. Han må deretter kaste møte opp et kort fra sin hånd (til den andre siden av aksjen eller "Pile"). Til bordet et Meld din må "board" (kort spilt) tilsvare det antall poeng som kreves for den runden. Jokere er bonuspoeng. Hvis en spiller velger å plukke opp bunken, må han plukke opp hele haugen og gjøre et Meld av det øverste kortet i bunken. Som du full melds, vil du også tømme antall kort i hånden, og til slutt komme til Foot - et nytt sett med 11 kort. Du kan gå ut før du har minst en rød og en svart Meld. Når du gjør en bok, kan du legge like kort av samme rang til boken. (Du kan ikke legge til ekstra jokere.) Spillet slutter når en spiller har utarmet hånden og foten hans. Han er kreditert med poengene som finnes i hans bøker.

12 Vokt dere for straffekort. Når en spiller har gått ut, er de andre spillerne straffet for den numeriske verdien av kortene i hånden sin. Jokere også telle som straffekort, samt de røde treere.

Hint

  • Prøv å meld sett eller bøker med høyere tallverdier (åttere gjennom Aces).
  • Jokere kan være svært givende, spesielt jokere (50 poeng hver).
  • Når du spiller en enkeltpersons spill, se utkast, og ikke "mate" wild cards eller høy nummerert verdi kort til dine motstandere.
  • Når du spiller partnernes spillet, samarbeider tett med partneren din ved å observere hans skuespill og utkast.
  • Bruk 50-punkts wild cards (jokere), hvis du kan.
  • Det er ingen styrende organ eller standardiserte regler for Hand & Foot. Variasjoner florerer. Hvis du kjøper en av de tilpassede sett, vil du finne flere regler, samt lett identifiseres kort.
  • Ikke plukk opp haugen hvis den inneholder mange ubrukelige kort.
  • Når en spiller har plukket opp sin fot, er det et varsel for deg å begynne lossing high-point kort, røde treere og verdiløs jokere.
  • Du har ikke lov til å snakke med partneren din, eller vise ham noen kort (e).
  • Kort merket "500 poeng" er best dumpet ASAP.