3-D Labyrinth spill

Enten de er satt i sikrings labyrinter, hemmelige passasjer eller abstrakte flytende korridorer, labyrint spill presentere spillere med gåter, og spillerne må finne ut hvordan å rømme. Noen labyrint spill er enkle 2-D saker som tar et fugleperspektiv. Andre er gjengitt i sin helhet eller pseudo 3-D, noe som gir spillerne en sjanse til å utforske labyrinten som om de faktisk var der.

Wizardry VI: Bane av den kosmiske Forge

Lansert i 1990, "trolldom VI" kom ut i god tid før grafikkort brakt ekte 3-D til hjemme-PC. I stedet setter den sprites til kreativ bruk, skaper en pseudo-3-D slottet. Spilleren guider et parti av seks eventyrere gjennom labyrintiske beholde. Underveis vil han slåss mot monstre, avdekke hemmelige passasjer, oppdage legendariske skatter og løse en tomt som setter scenen for det endelige trolldom trilogien. Labyrinten selv er ekspansiv, og selv om det begynner i et slott, vil det ta spilleren inn i et nettverk av dvergenes tunneler, vassen groper i underverdenen og de hjemsøkte felt av en gammel gravplass.

Sentient

1997 puslespillet "Sentient" har to spillmoduser. De første plasserer spilleren i en ekspansiv 3-D romstasjon. Spilleren kan fritt vandre rundt det, i samspill med tegn og miljø. Selv om romstasjonen er stor, er det ryddig layout er langt fra labyrintisk. Den andre metoden er en ekte labyrint, men. Hver kveld, faller spilleren tegn sover og går inn i en drømmeverden som minner om en hekk-labyrint. Han må trene mot en klokke for å finne hjertet av hedge-labyrint. Hvis han gjør det, låser han en spesiell scene og - potensielt - en bedre avslutning.

Hvor

"Hvor" kom ut i 2009. Det har ikke et plot, karakterer eller kamp. Det er en ren puslespill labyrint. Spillet starter med spilleren nærmer seg en ballong. Når han går mot det, en labyrint materialiserer rundt ham. Målet er fortsatt å få til ballongen, og å gjøre det, må spilleren finne ut av naturen av labyrinten. Det endrer avhengig av valgene han gjør, og han kan se det løser seg opp og omforming med hans bud.

Djevelens Tuning Fork

Lansert i 2009, "Djevelens Tuning Fork" er en labyrint, men det er ikke en labyrint spilleren kan se. Det kaster spilleren som en komatøs barn som har blitt borte i den mørke verden av sine fantasier. Lyspulser gjennom labyrinten, noe som gir ham glimt av denne verden. Men forsvinner lyset raskt, og han må navigere gjennom den mørke basert på hva han husker. I senere stadier, groper og andre farer dukker opp, tvinger spilleren til å flytte med forsiktighet.

Late som

"Late" kom ut i 2010, og den har en enkel to-tonet labyrint. I begynnelsen er det malt svart og veggene er en blå-hvit. Som han utvikler seg gjennom labyrinten, vil han oppdage andre mennesker. Målet er å møte ni av dem. Selv om de første gangene på labyrinten er enkle, de får vanskeligere som spilleren dykker dypere. Tonene av vegger og gulv uforklarlig revers, noe som gjør det vanskelig å si hva som er en korridor og hva som er en blindvei.