3D Art Games

3D Art Games


I 2011, National Endowment for the Arts utpekt videospill som kvalifisert for statlig finansiering, offisielt anerkjenne dem som en form for kunst. Samme år annonserte Smithsonian American Arts Museum sin 2012 utstilling om kunsten videospill. Gjennom årene har videospill utviklet seg til en overbevisende medium for uttrykk. Bevisst sin rolle i mediets utvikling, designere har søkt å skape 3D-art spill som presser grensene for hva videospill kan uttrykke.

Blomst

"Flower" utgitt i 2009 av det spillet Company, tillater spilleren å ta kontroll over en blomst petal flytende i vind. Beskrives som en visuell dikt av dens skapere, bruker spillet på PlayStation 3 er bevegelseskontrolleren til å gi spillerne følelsen av flyturen. Spillets tema og moderne design fremkalle følelser av fornyelse og frihet.

Banen

Lansert i 2009, "The Path" er en gjenfortelling av den klassiske historien "Red Riding Hood" story. Ved spillets start, kan spillerne velge å spille som en av seks søstre, alle tolkninger av historien. Spillere gjør seg gjennom skogen til bestemors hus. Underveis møter hver jente sin egen metaforisk ulv. Spillet er rost for sin bruk av spillet for å fortelle en overbevisende fortelling.

Shenmue

Utgitt for Sega Dreamcast i 2000, "Shenmue" følger historien til Ryu Hazuki, en ung mann å spore opp sin fars morder. Hans eventyr tar ham over sin lille japanske byen til Hong Kong. Underveis utforsker spilleren detaljerte miljøer, navigerer gjengen politikk, og avslører hemmeligheter farens fortid. "Shenmue" var en av de tidligste forsøkene på en helt oppslukende 3D-miljø, slik at spillerne kan skure hver skuff, skap og veikanten butikken. Spillet får ros for trofast å simulere den lille byen livet av 1980-tallet Japan.

Skyggen av kolossen

Utgitt for PlayStation 2 i 2005, "Shadow of the Colossus» forteller historien om en ikke navngitt gutt, prøver desperat å gjenopplive hans følgesvenn. For å vekke henne, spillet oppgaver spillere med drapet gigantene som streifer den øde landskapet. Spillet er rost for sin minimalistiske design. I stedet for en viltvoksende episk, fokuserer spillet på en liten, emosjonell historie fortalt det meste i stillhet.