3D Math Logic puslespill og spill

Regneark har sin plass, men regnestykket blir reell når elevene kan holde den i hendene. Utover standard matematiske operasjoner som å legge til og trekke fra, innebærer matematikk logikk og resonnement. Disse oppgaver og spill utfordre barn (og voksne for den saks skyld) til å bruke sine matematiske ferdigheter på en helt ny måte.

Marble Solitaire

Et spill som går tilbake århundrer, krever marmor kabal logikk og strategi. Spillebrettet har flere hull for å holde klinkekuler. Hvert hull er fylt med unntak av senterhullet. Spillet spilles ved å hoppe klinkekuler, en om gangen, og fjerne hoppet marmor. Hensikten er å hoppe kuler på en slik måte at bare en marmor gjenstår. Utfordringen er ikke å la noen klinkekuler strandet. Dette spillet er også tilgjengelig som en hengende bord, med knagger i stedet for kuler.

Rubic kube

En mye nyere matematikk puslespillet er Rubic kube. Hver side av kuben har tre rader med ni kvadrater. Alle seks sider av kuben kan dreies i alle retninger. Hver rute vil ha en av seks farger. Spillet begynner med farger rundt kuben tilfeldig. Hensikten er å rotere sider på en slik måte at hver side har alle de ni kvadratene har samme farge. Variasjoner inkluderer spill formet som en trekant eller sekskanten, og torg med en 2x2 mønster eller 4x4 mønster i stedet for den tradisjonelle 3x3 mønster.

tangrams

Dette klassiske kinesiske spillet fungerer med syv grunnleggende geometriske figurer til å danne bilder, for eksempel en kanin, fugl eller annen form. Vanligvis er et bilde skissert på et kort og spilleren manipulerer de sju tangram former for å lage bildet. Tangram sett kan kjøpes, eller bitene kan være laget av håndverket skum eller tre.

Blokus 3-D

Dette 3-D versjon av det originale spillet tar bygningen til nye høyder. Brikker er lik Tetris former, av varierende farger, som hver representerer en spiller. Spillerne bruker sine brikker for å bygge en struktur, ta svinger legge på til strukturen. På slutten av spillet, blir poeng vunnet for rutene synlige på toppen av bygningen, og tapt når brikkene er fortsatt igjen i at spillerens haug.

Mancala

En annen klassiske spillet er tusenvis av år gamle. Mancala styrene har to rader med seks skålformede seksjoner, og to større deler i hver ende hvor spillerne samle sine brikker. En identisk rekke stykker er plassert i hver av de mindre deler.

Under en tur, fjerner en spiller alle brikkene fra en seksjon, og flytte rundt på brettet mot klokken, faller en brikke i hver seksjon etterpå til han er ute av brikker. Brikker i endeseksjonene er ikke fjernet, men tilhører sine respektive spillere. Målet er å rydde brettet og har flest brikker i din seksjon. Pieces variere, men glatte steiner eller perler er tradisjonelle.