64 Bit Vs. 32 Bit Gamers

Under den femte generasjonen av videospill hjem konsoller på slutten av 1990-tallet, var det to skoler med tanke: format og lagringsplass vs. grafikk- og lasting. Systemene på dette tidspunktet var 32 bit eller 64 bit systemer. Dette refererer til den grafiske kraften i teknologien bak spillene, med ideen om å være høyere bit teller, jo bedre grafikk. Den sjette generasjonen (128 bit) ble utgitt i 1998.

Hoved utfordrerne

Mens det var flere spillkonsoller rundt denne 32 og 64 bit æra, de fleste droppet ut tidlig fra mangel på støtte, med unntak av tre selskaper. Dette markerte Sonys innføring i spillindustrien, samtidig Nintendo og Sega fortsatte med sine nærmeste systemer. Dette var hoved tre utfordrerne av femte generasjon konsoll krigen i USA.

De 32 bits systemer

Femte generasjon hjem spillsystemer hadde to hoved 32 bits utfordrere; Sega og Sony. Sega lansert sin nyeste konsoll med Sega Saturn og dette markerte også introduksjonen av Sony Playstation. Begge systemene ble utgitt i 1994 og brukt en CD-basert format. Den største fordelen til CD-formatet var at de kunne holde mye mer informasjon, og spillutviklere hadde mye mer plass til å inkludere ting, for eksempel video cut-scener, symfonisk musikk og dialog i deres spill.

Den 64 bits system

Femte generasjon hadde virkelig men en reell konkurrent med 64 bits teknologi. Mens Sony og Sega satset på den nye CD-basert teknologi, Nintendo holdt sterkt på kassetten format at selskapet hadde møtt suksess med på sine tidligere konsoller.

Nintendo 64 ble lansert i 1996 i USA. Beslutningen om å feste med kassetten formatet var basert utelukkende på det faktum at CD-formatet for gaming var fortsatt relativt ny, og hadde enorme lastetider for sine spill. Patroner var kjent formatering for Nintendo og hadde nesten ingen lastetider.

likhetene

Både 32 bit og 64 bit konsollene hadde fokus på nye teknologier som ikke hadde blitt sett i spill opp til da. En stor fokus ble satt til å gjøre spillene har 3D-miljøer. Frem til da hadde det vært fokus på lineære plattform spill, for det meste. Å kunne utforske miljøet i alle retninger var revolusjonerende på den tiden. Mange kjente titler mottatt 3D "ansiktsløft", tar tegn introdusert på konsoller tidligere spill og gi dem 3D behandling.

Vinneren

Mens den sanne vinneren av krigen som skjedde mellom femte generasjons konsoller kan bli debattert blant spillere for alltid, det var en klar vinner i form av støtte, inntekter opptjent og formater som ble godtatt. De 32 bits plater vant med overveldende støtte fra fans og utviklere, som beviser at grafikken alene var ikke nok til å bære et system suksess. Nintendo lyttet til massene, og med deres followup system, fulgt etter med plate-teknologi.