Adventure Game Studio Tutorial

Adventure Game Studio er en rask-prototyping søknad om etablering av eventyr-stil dataspill. Redaktøren gir nyttige alternativer for å lage et nytt spill, definere handlingene til karakteren, og legger tilpass objekter og elementer og forberede områder og rom for spilleren å traversere. Søknaden er utformet for lavt nivå utviklere med lite kunnskap om programmering, men ikke bruke en egendefinert skriptspråk for grunnleggende objekt interaksjon.

bruksanvisning

1 Last ned og installer Adventure Game Studio (se "Ressurser").

2 Kjør AGSEditor.exe filen for å åpne programmet.

3 Velg alternativet for å starte et nytt spill, og klikk OK. Hvis du allerede har opprettet et spill, velger du eksisterende spill alternativet og åpne filen.

4 Følg dialog ber for veiviseren New Game. Velg spillet mal fra de tilgjengelige alternativene. En standard spillet har forhåndsinstallert grafikk mens en tom har ingen. Klikk neste når du er ferdig.

5 Skriv inn navnet på spillet, spillet filnavn og målmappe. Trykk Fullfør for å avslutte veiviseren.

6 Rull til toppen av prosjekttreet plassert i øvre høyre hjørne av skjermen. Dobbeltklikk Generelle innstillinger for å redigere de grunnleggende innstillingene for spillet. Innstillingene er delt inn i følgende hovedkategorier: bevegelse, skjerminnstillinger og applikasjons kompilering.

Skaperne anbefaler å sette Debug Mode henhold Iler innstillinger; anti-glide-modus og slå før vandre under Character Movement innstillinger; og pixel-perfekt klikk deteksjon i museinnstillingene.

7 Sett din fargedybde og oppløsning til riktig størrelse for spillet ditt. Disse innstillingene er plassert under Setup kategorien. En høyere bit (for eksempel 8, 16 eller 32) betyr flere farger på fargepaletten.

8 Rull ned prosjektet treet til Rom kategorien. Høyreklikk kategorien og velg "New Room" alternativet. Dette vil skape et rom som heter "1:". Klikk på "+" knappen for å åpne rommets underkategorier, og dobbeltklikk på "Edit Room" alternativet.

9 Skriv inn et navn på rom under Beskrivelse i eiendommen nettet nederst til høyre.

10 Klikk på "Endre" knappen på toppen av den svarte skjermen for å finne en BMP eller PNG-fil for bruk som bakgrunn. Hvis filen er større enn din valgte oppløsningen, vil rommet automatisk rulle som tegnet går gjennom den.

11 Endre Show Dette rommet rullegardinlisten til "Edges" for å vise fire gule linjer. Disse kantene styre når en karakter anses å forlate et rom og er på linje med karakterens føtter.

12 Endre "Edges" drop-down til "Walkable områder." Bruk tegneverktøyet øverst på skjermen for å tegne og male området hvor tegnet vil være i stand til å gå. Høyreklikke med verktøyene vil føre dem til å slette eventuelle eksisterende seksjoner.

1. 3 Rull til toppen av prosjekttreet og velg kategorien "Sprites". Høyreklikk i Sprite fanen og velg "Import ny sprite fra fil ..." og følg instruksjonene på skjermen for å legge til egne bilder inn i spillet. Alle bilder må importeres via sprite lederen før de kan brukes i spillet.

14 Bla til kategorien "Views" for å se en liste over aktuelle animasjoner. Endre animasjoner ved å bruke "Insert New Frame" for å legge til flere rammer, eller erstatte eksisterende rammer. Hver vis kan deretter brukes av et tegn eller et objekt og utløses på kommando.

15 Rull på eiendommen treet til tegn kategorien. Kategorien skal allerede inneholde en karakter med navnet Cego. Dette representerer spilleren tegn eller karakter som vil bli kontrollert av spillerens interaksjon. Andre tegn kan legges til listen og verden for å gi informasjon eller samhandle med spilleren. Stille "StartingRoom" eiendom vil plassere karakteren i et rom på spillets start; Det kan også brukes til å sette spillerens utgangsstilling i det rommet. Sett "NormalView" eiendom med gang animasjon tall.

16 Trykk F5 for å kjøre spillet og teste rommet. Spillet begynner med Cego tegnet i det valgte rommet. Når du er ferdig, lukker spillvinduet for å gå tilbake til redaktøren.

17 Gå tilbake til "Edit Room" skjerm. Endre "Walkable områder" drop-down til "objekter". Objekter er ting som kan endres eller fjernes, avhengig av karakterens handlinger. Høyreklikk et målområde på bakgrunnen og velg "New Object Here" for å definere hvor objektet skal plasseres. Bruk eiendommen nettet for å endre navnet og egenskapene til objektet.

18 Bla opp på eiendommen treet og åpne lagervarer kategori. Alle elementer som karakteren kan holde i sin beholdning må være oppført her. Høyreklikk på kategorien og velg "Nytt element." Endre sine egenskaper i eiendommen nettet etter behov. Elementet kan automatisk gitt til karakteren ved oppstart ved at den aktuelle eiendommen.