Afghanske Tradisjonelle Kids Games

Afghanske Tradisjonelle Kids Games


Afghansk barn, selv midt i uroen og skrekken i en borgerkrig, fortsetter å spille tradisjonelle spill. Disse aktivitetene har holdt ut til tross for avbrudd til utdanning fra mangel på skoler, familier revet i stykker av konflikten, og den alltid tilstedeværende risiko for skade og død. Barns lek i Afghanistan har også fortsatt på tross av religiøse lover fremmes av Taliban forbyr leker som dukker, drager og utstoppede dyr.

Aaqab

Aaqab (Eagle) er en tag spill. Ett barn er ørnen og sitter på en stein. De andre barn, eller duer, stå på hjemmebasen eller trygt område. Barna forlater trygt område og later til å være duer hakker på bakken etter mat. Barnet som er ørnen forlater rock og jager de andre barna. Når ørnen berører et barn, er at barnet ut av spillet. Spillet fortsetter til siste duen er ute. En annen ørn blir deretter valgt.

Bujal Bazi

Bujal Bazi er et spill som ligner klinkekuler, men spilles med sau eller geit knoke-bein. Det er mange regionale variasjoner, men objektet av spillet, i likhet med klinkekuler, er å slå motstanderens knoke-bein ut av en sirkel tegnet i skitt.

Gudi-Paran-Jangi

Gudi-Paran-Jangi, som betyr flygende dukke eller dukke kampene, er det nasjonale tidsfordriv av drage som ble forbudt av Taliban som uislamsk når som regimet var i kraft. Drageflyging, i motsetning til hobby som det er i andre deler av verden, er en konkurranseidrett. Afghansk drager har ikke haler. Et klebemiddel blandet med ris og malt glass tilføres kiten strengen. Kite løpesedler ofte bære skinnhansker for å unngå skade på hendene fra strengen. Målet med dette tidsfordriv er å kutte kite streng eller makulere kite som tilhører motstanderen.

Kabaddi

Kabaddi er et spill som er tradisjonelt spilt av afghanske gutter, men i moderne og internasjonal idrett, innrømmer jentene. Det er to former for Kabaddi: Gaminee kabaddi og Amar kabaddi

I Gaminee Kabaddi, er spillet område ca 14 yards med 10 yards, dividert med en linje i to halvdeler. Spillet består av to 20-minutters sett med en pause på fem minutter til å skifte side i vekslende forsvar og krenkelser. Det er to lag med 12 spillere, syv på feltet og fem i reserve, som konkurrerer med hverandre for score ved å berøre eller fange spillere på motstanderen laget. Spillet begynner med den siden vinner myntkastet å gå først sende en raider som kommer inn i motstanders bane. Den raider chants "kabaddi-kabaddi" som han prøver å berøre noen eller alle spillerne på motstandersiden og vende tilbake til sitt hjem domstol i ett åndedrag. Personen som de raider innslag vil være ute. Motstanderlagets mål er å holde raider og stoppe ham fra å vende tilbake til hans hoff inntil raider tar en pust. Dersom raider ikke kan vende tilbake til sine lagkamerater mens han messer «kabaddi", så han er ute. Hvert lag veksler sende en spiller inn i det andre lagets domstol. Frispark er kalt og spilleren satt ut av spillet hvis spilleren går utenfor spillefeltet, eller hvis noen del av kroppen hans berører bakken utenfor grensen. Hvert lag erklærer en lona (eller to punkter) hvis hele opposisjonen er deklarert ut.

I Amar form av Kabaddi, er spillet vanligvis spilt i to 20-minutters halvdeler eller kan bli spilt i 10 eller 15 minutter hver. Spillet spilles i en sirkel med en linje dele feltet i to halvdeler. Hvert lag består av fire til fem plyndrere og fem til seks stoppere. Bare fire stoppere er tillatt på feltet. Hver gang en propp hindrer en raider fra å gå tilbake til motstanderens utgangspunkt, får stopperen lag et poeng. Når en raider koder en av stopperne og går tilbake til lagets startområdet, er det et poeng for raider team. Bare en propp kan målrette en raider for tagging. Hvis mer enn en propp tags en raider, så det punktet er tildelt raider team. Hvis en propp skyver en raider eller en raider presser ut av grenser, så det punktet er tildelt til teamet av en fremdeles står i lekeområdet. Hvis både raider og stopperen gå utenfor banen samtidig, så ingen lag får et poeng.

Khusay

Spillerne er delt inn i to lag som stiller opp på hver sin ende av et felt, langs to linjer overfor hverandre. En liten sirkel som representerer målet er tegnet på midten av hver lagets linje. Hver spiller har sin (for dette er en gutt spill) høyre fot opp bak ryggen med sin venstre hånd. Når noen roper "Go!", Spillerne på hvert lag søke å nå den andre lagets mål, mens hindre det andre laget i å nå sine mål. Spillerne stoppe motstanderne ved å gjøre dem mister balansen og stå på to føtter. Spillerne som mister balansen er ute av spillet. En spiller som tangerer sirkelen på den motsatte siden vinner et poeng for sitt lag, og spillerne fra begge sider som er ute tilbake til spillet. Det første laget som får 10 poeng vinner.

Sang Chill Bazi

Sang Chill Bazi (Pebble Games) er et spill for jenter som ligner den vestlige spillet i knekt. Det er to etapper til spillet. I første halvdel av spillet, velger hver spiller fem småstein. Jentene bestemmer hvem som skal gå først, ofte med en versjon av "stein, saks, papir", og at spilleren setter fire småstein på bakken. Hun prøver å kaste opp en gjenværende småstein og hente en av småstein på bakken uten å miste den opprinnelige steinen. Neste, hvis hun er vellykket på å plukke opp en småstein, så hun prøver å plukke opp to, så tre og til slutt alle fire. Hvis jenta savner under noen av disse svingene, da hennes motstander får en sjanse til å prøve sine ferdigheter. Hvis en jente lykkes i å plukke opp alle småstein i første runde, så utfordringen, i den andre fasen, er å plukke opp to steiner på en gang, og deretter tre på en gang, og til slutt fire. Jenta som fullfører alle etappene er vinneren. Spillet kan noen ganger ende brutalt for taperen. Vinneren har muligheten til å kaste opp en stein og knipe henne motstanderens hånd til stein treffer bakken. Dette klemming gjentas med alle fem småstein.