Alle spill Jente

Alle spill Jente


Dataspill kan være morsomt og inspirerende for alle i alle aldre. Men spirende interaktiv kunst form har et mannsdominert historie som kan være dessverre fremmedgjørende for jenter og kvinner. Det er imidlertid en rekke svært sterke spill som skildrer kvinne positivt i sterke og troverdige roller. Her er noen spill med kvinner i alle de primære roller.

Metroid-serien

Siden 1986 har Metroid vært en av Nintendos mest vellykkede franchising. På slutten av det første Metroid-spill, tar helt av seg masken og avslører at hun er en kvinne. Serien helten, Samus Aran, er sannsynligvis det beste eksempel på en heltinne i mediet. De tidligste Metroid spillene var siderullende eventyr hvor spilleren må forsvare deg mot fiender, samle power ups og administrere helse og energiressurser. Den unike viltvoksende level design tillatt for mye leting og frihet. De senere spill har vært 3D-skyttere beslektet med mer moderne spill. Men Metroid Prime spillene (2002, 2003, Gamecube) har vært noen av de sterkeste i det siste tiåret. Samus er vanligvis stille, selv om det tilsynelatende dyktig, noe som gjør henne til en flott rollemodell for jenter i spill.

Final Fantasy X-2

Final Fantasy-spillene har alltid som mål å være sterke narrative biter, og serien treffer fulle skride fra midten av 90-tallet til tidlig på 2000-tallet. En tittel, like etter denne perioden, Final Fantasy X-2, er særlig oppsiktsvekkende. Det er den første direkte oppfølgeren fra en historie til den neste, og følger historien til Yuna, den kvinnelige hovedrollen fra Final Fantasy X, som hun mottar en melding fra henne angivelig døde kjæreste, Tidus. De tre tegn partiet består av alle kvinner. I motsetning til Samus, de har klare motivasjon, mål, feil og personligheter. Spillet blander den stive turbasert struktur med en løsere, gratis-kampene eventyrspill estetisk. Den eksperimentelle dresspere system tillater spilleren nesten uendelig tilpasning av heltinner. Hva gjør dette spillet et godt eksempel på en "jente spill," er imidlertid at det seriøst ønsker spilleren å tenke på karakterene som menneske, en behandling kvinnelige karakterene får sjelden, spesielt i spill.

Drømmefall: Den Lengste Reisen

Den Lengste Reisen og oppfølgeren, Dreamfall, er gjemte skatter som er altfor lett gått over av spillere. Men disse to overlappende historier har noen av de beste å skrive og stemmeskuespill som noensinne har prydet videospill. Spilleren kontrollerer april Ryan under det første spillet og Zoe Castillo i andre som hver blir viklet inn i forbindelsen mellom den virkelige verden, Stark, og sin fantasi refleksjon Arcaria. Som i et eventyr spillserien, må spilleren samle gjenstander, finne passord og løse gåter for å komme videre. Mens noen clunky kamp og dårlig designede nivåer plage Drømmefall, de aldri bli en stor nedtur. Fortellingen er like deler sci-fi, tragedie, satire, horror, bildungrsoman og karakter drama. Begge heltinner er noe av det beste laget i mediet.

Portal

Når det først ble utgitt i 2007, Portal var en umiddelbar klassiker. Ikke bare fordi de enkle, men elegante portalbaserte oppgaver kan gjøre for ekstremt utfordrende og givende gameplay, men også på grunn av den minneverdige personlighet som dominerer historiene. I likhet med andre spill utgitt av Valve, er Portal miljø rikt på historie og atmosfære, men ingen tilstedeværelse er kraftigere enn for GLaDOS. Det kan være nyttig, komisk klinisk kunstig intelligens (AI) er både karakter og tomten enhet, en del av innstillingen og spillets drivkraft. Selv om spilleren styrte Chell, men stille, er den første og eneste kvinne å utfordre GLaDOS. Begge karakterene er gode eksempler på potensialet i kvinneskikkelsene i spill.