Atari 2600 Specs

Atari 2600 Specs


På begynnelsen av 1980-tallet, Atari 2600, opprinnelig kjent som Atari VCS, var en svært populær hjemmespillkonsollen. Utgitt i oktober 1977 ble millioner av Atari 2600 konsoller solgt i løpet av sin mer enn ti år lange løp. Selv for lengst overgått av flere aktuelle videospill systemer i grafikk og andre teknologiske fremskritt, Atari 2600 har fortsatt et publikum. Enten ut av nostalgi for spillene i sin ungdom eller på grunn av nysgjerrighet, mange mennesker fortsatt spille spill på Atari 2600 videospill system.

spill~~POS=TRUNC kassetter~~POS=HEADCOMP

Atari markedsført sin spillkonsoll som en programmerbar datasystem som tilbys "flere videospill variasjoner enn noen andre." Spill for Atari 2600 kom i form av utskiftbare ROM patroner. Før Atari 2600, ble Atari hjem videospill integrert i spillkonsoll, som begrenset antall spill som kan spilles. Med Atari 2600, katalogen av spill til spill ble praktisk talt ubegrenset. Patronen var faktisk en printkortet er innkapslet i en hard plast ytre skall som var lett settes av brukeren inn i spillesystemet. Mange av spillene var hjemme versjoner av populære arkade video spill som «Pac-Man" og "Space Invaders"; andre var originale spill utviklet nettopp for hjemmespillmarkedet.

prosessor

Atari 2600 var en 8-bits spillkonsoll, med en 6507 sentralenhet, eller CPU. Den 6507 var et mindre, mindre kraftig versjon av 6502-prosessoren som ble brukt i hjemmedatamaskiner på den tiden. Den 6507 hadde bare 13 minne pinner for adressering, sammenlignet med 28 pinner på 6502 prosessor chip. På den tiden Atari startet produksjon på 2600, minnet var dyrt, så bruke en rimeligere chip holdt den totale prisen for systemet ned. Atari selges i utgangspunktet for $ 249. The 6507 prosessoren var relativt billig, men godt egnet for Atari 2600 videospill systemet siden den gang 8 KB prosessor plass ble ansett nok for et spillesystem. I virkeligheten bare om lag 50 prosent av CPU var tilgjengelig for spill, på grunn av de ressursene som trengs av 24-pinners kassettspor, så tidlig på 2600-spill bare brukt 4 kB eller mindre av behandlingsrommet. I de senere år en midlertidig løsning ble funnet som tillot mer plass til å brukes til spill.

Flere spesifikasjoner

Patronen sporet ble lest bare minne, eller "ROM" tilgang. Dette betydde sporet er designet for å lese data, men ikke skrive noe. Det var ikke mulig å lagre spillet og gå tilbake til det senere på Atari 2600. 2600 brukte to mono kanaler for lyd. Med en CPU klokkehastighet på bare 1,19 MHz, generelle spillet var litt treg. Med en grafikk klokkehastighet på 3.58MHz og bare 128 farger tilgjengelig for grafikk, spill for Atari 2600 hadde mindre enn fantastisk grafikk, etter dagens standarder.

Kontrollere og spill

To joystick-kontroller og to padle kontrollere vanligvis kom standard med tidlig Atari 2600. I de senere år kundene kunne kjøpe andre typer kontroller, inkludert et tastatur, styrekule og en drivende kontrolleren. De tidlige 2600-systemer også ble levert med spillet "Combat". Senere systemer inkludert "Pac-Man" som en samlet spill. Et interessant trekk ved mange av de 2600 titlene var muligheten til å spille flere varianter av spillet. For eksempel spillet "Combat" hadde 27 variasjoner. Brukere valgt hvilket spill de ønsket å spille ved å trykke på "velg" bryteren på konsollen. Atari 2600 hadde også en vanskelighetsgrad bryter. Spillere hadde evnen i de fleste spill å velge sin individuelle vanskelighetsgrad. Dette hjalp nivået de spiller feltet mellom nybegynnere og avanserte spillere.