Axis & Allies Board Spilleregler

Axis & Allies Board Spilleregler


Axis & Allies er et verdensherredømme brettspillet satt under andre verdenskrig. Mens mer komplisert enn Risk, det dreier seg om det samme grunnleggende målet - å bygge dine hærer og ta kontroll over stadig flere områder av kartet til motstanderen har ingen steder å løpe.

spillere

Så mange som fem kan spille Axis & Allies. Hver velger en av de store krefter av æra - USA, Storbritannia, Tyskland, Japan eller Sovjetunionen. De tre første er de allierte, de to sistnevnte Axis. En spiller velger mer enn ett land hvis færre enn fem spiller.

Armies

Armies består av jord, luft og marinestyrker. Bakkestyrker består av infanteri, som er lett å legge til, men har den minste kraft; luftvernvåpen, som kan angripe bare flygende fiender; og pansrede divisjoner, som er kraftig, men dyrt. Naval enhetene inkluderer slagskip, kraftig, men svært kostbart; ubåter, nyttig bare for snike angrep; hangarskip, mest nyttige for gjennomføring krigere; og transportskip som beveger dine soldater. Luftangrep kan utføres av jagerfly og bombefly. Fighters er svakere offensivt, men bedre defensivt, mens bombere er mye kraftigere på lovbrudd, men lite på forsvar. De kan ødelegge fiendens industrien, men kan ikke motstå angrep. Alle enheter er plassert basert på nasjonale referanse Chart pakket med spillet.

føre krig

Rull to terninger for kamper. Resultatet er påvirket av den offensive vurdering av angriperen og egen vurdering av forsvareren. Høyere-karakter forsvarere som infanteri har bedre odds mot angrep enn lavere rangerte seg som bombefly. Omvendt, høyt rangerte angripere som krigsskip har bedre sjanser enn lavere rangerte seg som krigere. Angripere rulle en terning for å begynne. Tallet representerer muligheten for vellykkede angrep, avhengig av offensiv enhet involvert. Tallet må være den samme eller lavere enn angriperens vurdering å være vellykket. For eksempel, har en slag en fire angrep vurdering, og hvis angriperen kaster 4 eller mindre, lykkes angrepet. Forsvareren følger, i håp om å forsvare ved å rulle et tall som er lik eller høyere enn hans forsvar rating. Hvis hans infanteri er under angrep, den eneste måten å redde det er å rulle en 1, infanteri forsvar rating.

Vinne

For de allierte til å vinne, må de fange hovedstedene i Tyskland og Japan. Aksemaktene må fange to av de tre hovedstedene tilhører de allierte. Fange hovedstedene krever bekjempe alle hærer forsvare dem.