Battlefield: Bad Company 2 og DirectX 9 Sammenlignet med DirectX 10

«Battlefield: Bad Company 2," første-person shooter utgitt på PC i 2010, støtter tre former for DirectX: DirectX 9, 10 og 11. Å vite hva hver versjon av DirectX kan gjøre og hvordan "Bad Company 2" bruker det kan hjelpe deg med å ta avgjørelsen i løpet av hvilken versjon du vil bruke i spillet: DirectX 9 eller DirectX 10.

«Battlefield: Bad Company 2"

«Battlefield: Bad Company 2» benytter proprietære Frostbite 1.5-motoren, laget av utvikleren DICE. Hva skiller denne motoren fra andre er at det tillater fullskala ødelegges. Det er ikke uvanlig å se hele bygninger redusert til bare grus og aske i løpet av en multiplayer match. Frostbite 1.5 støtter primært DirectX 9 og 10; mens DirectX 11-støtte er inkludert, er det rudimentær og ikke dra full nytte av alt DX11 har å tilby.

DirectX 9

DirectX er en grafikk API skapt av Microsoft som er funnet på nesten alle PC videospill utgivelse. På tidspunktet for publisering, er det i dag 11 versjoner av DirectX. DirectX 9, utgitt i 2002, var den standard som mange spill fra 2002 til 2006 brukt. Selv etter DirectX 10 ble lansert, mange utviklere og spillere bodde med DX9 på grunn av sin stabilitet og det faktum at det var fullt støttet av Windows XP og et stort antall sjåfører.

DirectX 10

DirectX 10, utgitt i 2006, ga utviklerne enda flere alternativer med hvordan å gjengi grafikk. Flertallet av endringer ble gjort i skygger og lys; på grunn av dette, er en kraftigere datamaskin for å kjøre DX10 spill i motsetning til DX 9. I tillegg DX10 er bare tilgjengelig for Windows Vista-datamaskiner og høyere; spillere som bruker Windows XP blir automatisk tilbakestilt ned til DirectX 9.0c når DX10 blir brukt.

Forskjell i DX9 og DX10 i «Bad Company 2»

En av de store forskjellene i å bruke DX10 med «Bad Company 2» er at bruken av HBAO, Horizon-baserte Ambient Okklusjon, blir brukt gjennom hele spillet. HBAO skaper det som kalles en "mykere skygge"; en skygge som er mer beslektet med hva du vil se i det virkelige liv. I tillegg til bedre kvalitet skygger, flere skygger brukes - DX9 funksjonen ikke skygger på objekter på avstand, mens DX10 gjør. Lyseffekter, slik som lyset fell av en lommelykt, er også mer realistisk når DX10 blir brukt. Totalt sett er forskjellene kosmetisk men DX10 skaper en mer realistisk, livaktige atmosfæren i spillet.

Bytte fra DX9 til DX10

Når du først starte "Bad Company 2," spillet oppdager automatisk PCens maskinvare og tildeler en versjon av DirectX for deg å bruke. Du kan endre dette ved å redigere settings.ini filen i "MyDocuments \ BFBC2" -mappen. Ved siden av linjen, "DxVersion" er et tall som svarer til ditt DirectX innstilling: 9, 10, 11 eller auto, som er der spillet bestemmer hvilken versjon av DirectX å bruke. Hvis du vil endre DirectX innstilling, rett og slett endre nummeret ved siden av "DxVersion" entry: 9 for DirectX 9, 10 for DirectX10 og 11 for DirectX 11. Lagre filen og starte "Bad Company 2"; spillet bruker nå DirectX innstillingen du har angitt.