Beslutnings & Konsekvenser spill for førskole

Beslutnings & Konsekvenser spill for førskole


Barn bør læres fra en ung alder om beslutningsprosesser og konsekvenser. Førskolebarn kan lære om beslutningsprosesser ved å spille spill der de har fått en rekke valg. Lære å ta gode beslutninger vil forberede barna for å gjøre mer viktige avgjørelser som de blir eldre. Ifølge Familier Online Magazine, barn som er klar over konsekvensene er mindre tilbøyelige til å gi etter for gruppepress.

Butikk

Sett opp en late butikk i klasserommet ved å sette ut en late kassaapparat og en rekke elementer for barna å velge mellom, for eksempel leker eller plast matvarer. Gi hvert barn med to plastmynter. La barna å se rundt i butikken i små grupper og oppmuntre hvert barn til å velge ett element for hver av myntene. Hvert barn er bare lov til å kjøpe maksimalt to elementer. Dette lærer barna om å ta beslutninger, og oppfordrer dem til å tenke på konsekvensene.

Den moralske avgjørelser spill

Snakk med barna om å gjøre moralske avgjørelser i hverdagen og skrive ut spørsmål for barna å svare. Noen av spørsmålene kan være "Hva bør du gjøre hvis du finner en tapt leketøy som ikke tilhører deg?" og "Hva ville du gjøre hvis du sølt litt melk og moren spurte deg om du gjorde det?" Gi minst to svar for hvert spørsmål og be barna til å sette sine hender når de tror svaret er riktig. så forklarer barna hva konsekvensene av hver enkelt handling ville være, og som er den riktige avgjørelsen å gjøre. Barna som velger det riktige svaret for fem spørsmål vinne spillet og kan motta en premie, for eksempel et klistremerke eller gullstjerne.

Happy Face Sad Face

Skriv ut en rekke setninger på tavla for å beskrive ulike scenarier og legge igjen en plass for barna å fylle inn ordet "lykkelig" eller "trist". For eksempel "Når Ben deler sine leker med meg føler jeg ..." eller "Når Ben stjeler lekene mine jeg føler ..." Gi hvert barn med en papptallerken. Platen skal ha et lykkelig ansikt trukket på den ene siden og et trist ansikt tegnet på den andre. For hver setning, spør barna til å holde opp sin plate for å vise enten et lykkelig ansikt eller et trist ansikt. Barn som hever den riktige ansiktet fem ganger kan motta et klistremerke eller en gullstjerne. Dette spillet kan bidra til å lære barna om hvordan beslutninger kan påvirke andre.

Beslutningstaking i et Story

Forbered en historie for barn der hovedpersonen har flere beslutninger å gjøre. Les historien høyt til tegnet har å gjøre den første avgjørelsen og deretter gi den gruppen av barn et valg av handlinger. Historien kunne begynne med "Sarah leker med en leke. Hun ser at George leker med en leke som hun vil. Skulle hun a) stjele George leketøy, b) spør George om han ønsker å spille sammen og dele lekene. " Be barna rekke opp hånden for beslutningen de tror tegnet bør gjøre. Barna som velger feil svar er ute av spillet, mens barn som velger det riktige svaret kan fortsette å ta avgjørelser for karakteren i historien. Barna som gjør alle de riktige beslutninger og få til slutten av historien kan vinne en liten premie, for eksempel en søt, klistremerke eller gullstjerne.