Brettspill som krysser generasjoner

Brettspill som krysser generasjoner


Brettspill ble populært rundt 1920 som flere amerikanere var i stand til å ha råd til fritid elementer, ifølge brettspill ekspert Bruce Whitehall. Siden da har en håndfull oppfunnet brettspill klart å beholde sin appell gjennom flere generasjoner. Den røde tråden blant disse spillene, som egner seg godt til på tvers av generasjoner familie spillet netter, er at hver knyttet til en menneskelig erfaring, enten det er business, leseferdighet, død, livsvalg eller slutt, konkurranse.

Monopol

Monopol er det mestselgende brettspillet i verden, ifølge maker Hasbro, som anslår at 250 millioner Monopol sett har blitt solgt. Dens opprinnelse spore tilbake til en mann ved navn Charles Darrow, som i 1935 oppfant og patenterte spillet. Han endte opp med å selge sin skapelse til Parker Brothers, som har gjort det brettspillet stiften som det er i dag. Målet med Monopol er å kjøpe opp eiendommer og bygge dem opp ved hjelp av hus og hoteller til konkurs de andre spillerne. Begrepet virksomhet og kapitalisme - kjøp, salg og handel - gir et spennende spill som kan spilles av folk unge og gamle.

Scrabble

Scrabble ble oppfunnet i 1940 av en mann ved navn Alfred Mosher Butts. I utgangspunktet ingen av de store spillselskapene mente at et spill som Scrabble kunne lykkes i spillmarkedet. Det var ikke før tidlig på 1950-tallet, da Selchow & Righter selskapet kjøpte spillet, som Scrabble virkelig fanget på. Nå eies av Hasbro, kan Scrabble sett finnes i en tredjedel av amerikanske hjem, ifølge National Scrabble Association. Målet med spillet er å tjene mest mulig poeng ved slutten av spillet. Poeng deles ved å bygge ord ut av syv tildelte bokstaver. Scrabble kombinasjon av dyktighet, sjanse, utdanning og moro fortsette å appellere til flere generasjoner.

Clue

Den mordgåte brettspillet Clue ble oppfunnet i 1944 av engelskmannen Anthony E. Pratt. Det ble opprinnelig markedsført under navnet "Cluedo" til Parker Brothers spillet selskapet. Hensikten med Clue er å løse mordet i herskapshuset eier. Bruke elimineringsprosess, må spillerne finne ut hvem morderen er, hva drapsvåpenet var, og i hvilket rom i herskapshuset drapet fant sted. Folk i alle aldre nyte spenning og konkurranse for å prøve å bli den første spilleren til å løse mysteriet.

The Game of Life

The Game of Life, utviklet av en mann ved navn Ruben Klamer i 1960, har blitt oppdatert gjennom årene. Spillerne må foreta passende livsvalg i løpet av spillet, inkludert valg av utdanning, kjøpe et hus og betale skatt. Spillet har pågått i mer enn 50 år og appellerer til flere generasjoner på grunn av sin realistiske natur, som folk kan forholde seg til. The Game of Life ligner reelle valg, men spillet har flere sjanser til å starte på nytt og prøve forskjellige baner. Spilleren med mest penger på slutten vinner.

Beklager!

Beklager! ble oppfunnet i 1934 og har pågått sterk siden den gang på grunn av konkurransen det inspirerer blant sine spillere. Spillets enkelhet gjør det attraktivt over aldersgrupper. Spillerne prøver å være den første til å få alle fire symboler fra startpunktet til "hjem". Spillere påvirke hverandres spill ved å sende motstandernes tokens tilbake til utgangspunktet - noe som ytterligere bidrar til konkurransedyktig atmosfære.