Bridal Dress Tradisjoner

Bridal Dress Tradisjoner


Misforståelse omgir den ikoniske brudekjole. Selv om hvit, elfenben og kremfargede kjoler er en moderne tradisjon, brude antrekk fra fortiden variert i farger og ornamenter. Avhengig av den kulturelle atmosfære og økonomiske klima, kjoler også skilte med tanke på ødselhet og enkelhet.

Historie

Under middelalderen, brudekjoler var et symbol på status. Den type stoff som brukes til å lage kjolen var overlegen siden overdådige materialer som fløyel, damask, silke og satin måtte importeres fra Østen. Fargen var neste i betydning, for bare de svært rike hadde råd til å ha kjoler farget lilla og rødt.

Dårligere bruder gjort gjøre med grov lin og ull kjoler som de deretter ville bruke igjen ved spesielle anledninger. En jente i denne lavere klasse unngikk hvit for den praktiske grunn at hvit var umulig å holde rent.

Hvite bryllup kjoler

Selv om hvite brudekjoler var sjeldne før 1900-tallet, er det to godt dokumenterte tilfeller av bruder donning hvitt under middelalderen.

Den første omtale av en hvit brudekjole var i 1406 da Princess Philippa, datter av Henrik IV av England, ons Erik av Pommern, (senere kong Erik III fra Norge), i en hvit silke tunika og kappe, som begge ble foret med grå ekorn og snø-hvit røyskatt.

En annen berømt eksempel beskriver Anne av Bretagne kledd i hvitt i hennes 1499 bryllup til Louis XII av Frankrike.

Disse ble isolert forekomst, men for det var ikke før dronning Victoria giftet seg med Albert av Sachsen-Coburg i 1840 at hvitt ble standard brude drakt. Når konge bilde av henne enkel kjole (med unntak av sin atten fot tog) ble sirkulert, det forårsaket en vanvidd blant bruder-å-være, og dermed sette en ny standard.

Tidsramme

Etter dronning Victoria populariserte hvit brudekjole, ble kjoler følgende århundrets sterkt påvirket av økonomi og aktuelle hendelser.

Etter første verdenskrig, bruder, omfavner frihet på alle områder, avviste stramt undertøy og la waistlines fall i favør av gamine, gutteaktig utseende popularisert av Flapper jente. Hemlines rose (i noen tilfeller så høyt som knærne), og det ble tradisjonelt for bruder å bære kjoler pyntet med perler chiffon og rhinestones.

Den store depresjonen innledet æra av nøysomme bruden. Med økonomien i en tailspin, designere nølte med å risikere nye stiler, og så bruder tilbake til en mer tradisjonell, feminin silhuett som inkluderte en cinched midje og en oppgivelse av ornamenter.

To brude tradisjoner dukket opp på 1940-tallet. Rasjonering tvunget mange bruder å dele kjoler mens de kvinnene i tjenesten giftet seg i militære uniformer. Sivile bruder også fulgt "uniform" tradisjon, og bryllupet antrekk ofte besto av en enkel, skreddersydd jakke og kne-lengde skjørt som kan brukes på nytt. I kjølvannet av krigen, brude mote returnert til elegante, lange kjoler.

Med en vekt på kvinner tilbake til husarbeid i 1950, feminine kurver ble populært igjen. Brudekjoler tok på en ballerina utseende med små midjen, blusset skjørt og cinched korsetter at forbrutt bryst.

Til tross for hippie revolusjonen, 1960 så liten endring til brude tradisjoner, bortsett fra at slør ble bygget i en bouffant form for å matche frisyrer av dagen.

På 1970-tallet, bonde-stil brudekjoler ble populært med vekt på løse, lange ermer.

Den kulturelle skryte av 1980-tallet forårsaket brudekjoler for å gå tilbake til ekstravaganse med vekt på puffy skuldre og katedralen lengde slør. Den typiske kappe av 1990-tallet hadde korsett-lignende skulptur topper og prinsesse-aktig skjørt

ikoner

Demonstrert av dronning Victoria, er kvinner i fremtredende sosiale roller ofte brukt som inspirasjonskilder ved fremtidige bruder. En mote trendsetter, Jacqueline Kennedy inspirert bruk av store brudekjoler med sin egen kappe, som krevde femti yards av elfenben silke taffeta.

Når Elizabeth Taylor Ons Conrad Nicholson "Nicky" Hilton jr (sønn av grunnleggeren av Hilton Hotels), i 1950, hennes kjole var en sensasjon. Det var så populært at bruder over hele landet etterlignet sin kjæreste halsen og frø perle pynt. Elizabeth bryllup ensemble skapte også en tradisjon for å legge tiaraer til bryllup slør.

Som en motpol, Carolyn Bessette Kennedy 1996 slip-lignende brudekjole utløste en trend med enkel eleganse.

Geografi

Mens den hvite brudekjole popularitet er sett rundt om i verden, visse kulturelle tradisjoner tåle. Japanske bruder tradisjonelt bære en hvit kimono for seremonien, men endre seg til en fargerike kimono for mottak. Vanligvis er dette andre kimono rød, en heldig farge ikke bare i Japan, men i Kina i tillegg. I Tyskland er det sjelden å ha et tog på den hvite brudekjole, og bruder tendens til å gjøre skjørtene mer omfangsrike av seg en crinoline underskirt. Mens dagens irske bruder har tatt i hvit brudekjole, i middelalderen var de blant de få bruder å bære grønn, en farge som andre kulturer anses uheldig.