Bruk av en datamaskin for romforskning

Bruk av en datamaskin for romforskning


Siden 1950-tallet, har datamaskiner servert mange viktige roller i romfart. I 2011, forskere, ingeniører og administratorer bruke datamaskiner i alle faser av et mellomrom prosjekt. Programvare på små datamaskiner kjører robot rovere, utføre oppgaver som kjører, graving og analyse. En datamaskin på en romsonde tar bilder av planeten den går i bane. Mission planleggere beregne komplekse baner rundt planetene for å minimere et romfartøy behov for drivstoff.

Design

Hver romfartøy er en sofistikert, skreddersydde del av utstyret. I løpet av sin design, ingeniører bruker datamaskiner til å planlegge ut sine mange tusen deler. Store grupper av ingeniører, teknikere og ledere dele datafiler, godkjenne en sammenstilling etter hverandre før de fullføre design. Etter at de bygger den, skaper de automatiserte tester i regi av datamaskiner, simulere vibrasjon, kulde og støvsuge håndverket vil møte i verdensrommet. Når den passerer testene, er den klar for lansering.

Planlegging

En romfartøy kan reise milliarder miles på sin misjon. Siden det ikke finnes fyllestasjoner der ute, må håndverket bære alt drivstoffet med det. Planlegger du en drivstoffgjerrig oppdrag tar meget høy prioritet. Forskere spille himmelsk "pool", sikter romsonden langs en presist definert bane som tar det nær nabo planeter. Håndverket setter opp tempoet som det nærmer seg en planet. Banen må beregnes og tidsbestemte meget nøyaktig, idet det tas hensyn til bevegelser av fartøyet og alle planetene involvert. Mens oppdrag som bruker denne strategien ta lengre tid, de bruker en brøkdel av rakettdrivstoff.

diagnostikk

Når en Mars-rover utvikler et problem, kan du ikke sende en reparasjon mannskap 40 millioner miles for å fikse det. Ingeniørene som bygget roveren forstått dette og inkludert datamaskiner og programvare for å sjekke status og kjøre diagnosetester. Hvis hjulet blir sittende fast, for eksempel, vil datamaskinen være oppmerksom på at rotasjonen er annerledes enn de andre hjulene og rapportere et problem til mission team på jorden. Teamet kan ha roveren datamaskinen sjekke hjulet motor og planlegge en strategi for å frigjøre fast hjulet.

Navigasjon

Deep-romferder ta mange år. I løpet av den tiden, romfartøyet reiser mange millioner miles på en kompleks bane som kan besøke flere planeter. En datamaskin på romfartøyet kommuniserer sin fart, retning og plassering tilbake til Jorden. På kritiske tidspunkt, vil det fyre navigasjons raketter for å justere kursen. Siden radiosignaler kan ta minutter til timer for å komme til håndverket, må datamaskinen styre noen manøvrer på egen hånd, informere oppdraget team av fremdriften underveis.

Robotics

Kostnaden for en robot oppdraget til en annen planet er langt mindre enn en bemannet ferd, så robotoppdagelses har blitt den viktigste dype romforskning. Ombord datamaskiner styre en robot ulike funksjoner, inkludert strømstyring, kommunikasjon, bevegelse og analyse. I løpet av et oppdrag, kan prosjektgruppen sende datamaskinene ny programmering og data, slik at roboten bedre kan håndtere skiftende forhold.