Carmen Sandiego Instruksjoner

Opprinnelig utviklet av Broderbund Software, Carmen Sandiego rekke data- og konsollspill som mål å lære spillerne samtidig underholdende dem. Serien har blitt tilpasset til pedagogisk TV-underholdning, men målet har alltid vært den samme. Spillerne bruker sin kunnskap om verden, lære nye opplysninger underveis, for å spore opp verdens største tyv, Carmen Sandiego.

Spill i serien

Fullført en Carmen Sandiego eventyr starter med å bli kjent med den pedagogiske Hensikten med spillet som spilles. Serien er en balanse mellom å løse oppgaver og lære om et nytt fag. Det har vært med spill som lærte spillerne geografi, historie, europeisk kultur, amerikansk kultur, matematikk og astronomi. Hvert spill følger den samme generelle struktur: Spor tyven, få en arrestordre, gjentar, deretter spore opp Carmen Sandiego.

Sporing av Thief

Flertallet av spillet i Carmen Sandiego spillserien dreier seg om å reise verden rundt på jakt etter den høyrehånd som begikk forbrytelsen. Du begynner spillet i byen hvor forbrytelsen fant sted. Her får du bakgrunnsinformasjon om elementet stjålet, som kan variere fra kunstverk, som Mona Lisa, til faktiske landemerker, for eksempel Eiffeltårnet. Etter å ha mottatt denne informasjonen, vil du bli gitt en ledetråd til hvor tyven reiste neste. Disse sporene vil være i form av tilslørte spørsmål basert på spillets tema. Hvor i verden er Carmen Sandiego? fokuserer på geografi, mens Where in Time er Carmen Sandiego? fokuserer på historie. Spillene inkluderer guidebøker, men å ha en almanakk ved din side vil lette spillets vanskelighetsgrad. Siden Carmen Sandiego serien begynte i 1985, vil noen steder være utdatert. Ha dette i bakhodet når du bruker forsknings hjelpere, som de ikke kan vise eldre land og byer.

Warrant, Arrest, Suksess

Når du reiser til hvert sted og sette sammen ledetråder om hvor tyven gjemmer seg, vil du også bli gitt ledetråder til identiteten til gjerningsmannen. Merker seg alle disse sporene er viktig å fullføre saken, som før du går inn for arrestasjonen, må du først få en arrestordre. Uten riktig tilsier det, vil tyven være fri til å gå, og du vil miste spillet. Snakk til hver kilde i byene du besøker; ikke hoppe til neste område og la et viktig holdepunkt bak. Hvert spill inneholder en database som er tilgjengelig fra hovedmenyen som viser alle Carmen Sandiego håndlangere. Gjør deg kjent med hvert enkelt medlem av hennes organisasjon. Profiler inkluderer fysiske egenskaper, som tatoveringer, arr, og hårfarge (fordi Carmen ikke tror på å farge håret ditt). Den vellykkede henting av hvert tyven fører spillerne ett skritt nærmere Carmen Sandiego. I eldre spill, vellykkede fanger føre til kampanjer innenfor virksomheten, mens i senere spill fanget lakeier gi hint om Carmens generelle ordningen.