Coin Toss Science Fair Prosjekt

Coin Toss Science Fair Prosjekt


Mynt kaste har eksistert siden antikkens Roma, da soldater spilte et spill som heter "skip eller hodet." Romerske mynter hadde skip på den ene siden og keiserens hode på en annen. Coin tossing er mest kjent i det moderne samfunnet for sin rolle i å avgjøre kickoff lag i NFL-kampene. Mynt kasting er basert på sannsynlighet, og kan brukes i en rekke fascinerende science fair prosjekter.

Påvirke et myntkast

En grunnleggende science fair prosjekt med myntkast forsøker å avgjøre om en person kan påvirke utfallet av en myntkast ved å manipulere visse faktorer. Forsøket innebærer å kaste en mynt 100 ganger og la den lande naturlig. Etter innspillingen disse resultatene, er det samme mynt kastet 100 ganger og tosser prøver å få det til å lande på et bord heads up. Deretter samme sak er kastet ytterligere 100 ganger, bare denne gangen tosser blir fortalt å fange mynten i luften, sleng det på baksiden av hånden, og prøve å gjøre det komme opp hoder. Fanger mynten fremstår som den metoden som gjorde mynten kommer opp hoder oftest.

Fair Coin Toss

Dette prosjektet involverer to personer kaste mynter på samme tid. Hver person er tildelt en av to "vinne" resultater. En person får et poeng dersom begge mynter matche, dvs. to hoder eller to haler, og den andre får et poeng hvis han lander ett hoder og en hale. Begge deltakerne blir spurt om man har en bedre sjanse til å vinne enn den andre. Dette eksperimentet viser en skjevhet i menneskets natur, som personen på matchende mynter side ser ut til å ha en kant, som han synes å ha to utfall til den andre personens en. I virkeligheten, begge har en lik sjanse.

Landing en mynt på høykant

Denne science fair prosjektet ideen kommer fra undersøke fysikken i et myntkast. Oddsen for en mynt blir kastet og landing rett opp på høykant er veldig slank, men oddsen for en rull med mynter landing på kanten er ganske høy. Studenten begynner eksperimentet ved å kaste en mynt for å se om den lander stående på kanten. Studenten limer deretter en annen mynt til den første og kaster den på nytt. Han holder å legge mynter til å oppdage hvor fett en mynt må være å lande på kanten.

Den digitale Coin

En mer avansert science fair prosjektet innebærer å skrive et dataprogram for å simulere resultatene av en myntkast. Studenten designer et Python-program som tillater brukere å beregne resultater for x antall myntkast. Dette prosjektet viser lover sannsynlighet og også nytten av informatikk i matematikk. Som en science fair prosjektet, kan elevene sette opp en datamaskin og la deltakerne kjøre programmet selv.