Dataspill for barn med ADHD

Dataspill for barn med ADHD


Enkelte populære spill på markedet er de som er grafisk intensive med mye action. De er visuelt stimulerende og har flotte lydeffekter. Barn som er diagnostisert med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) oppsøke svært stimulerende aktiviteter, og blir raskt distrahert med vanlige oppgaver. De har problemer med å fokusere på å lese en bok; men kan spille noen videospill i timevis. Forskere har tatt til etterretning av ADHD barn og deres tilbøyelighet til sterkt fokus på dataspill, og håper at dataspill kan bidra til å lindre ulike problemer som ADHD barn møter på skolen og hjemme.

Kapteinens logg

Kaptein logg er et spill der ADHD barnet blir kaptein på sin egen hjerne. Spillet er utviklet for å hjelpe barn til å kontrollere sine impulser og bedre hukommelse og konsentrasjon.

Barnet velger et spill å spille basert på et område som trenger forbedring, som konsentrasjon, for eksempel. Når spillet skjermen dukker opp, kan barnet spille spill som er utviklet for å stimulere hennes interesse med lyse farger og interessant musikk. Spill som hjelper barna å utvikle bedre konsentrasjon inkluderer matchende kort fra minnet. Den visuelt stimulerende grafikk og engasjerende musikk holder barnets oppmerksomhet mens bedre konsentrasjon og hukommelse. Når barnet behersker ett nivå, spillet går automatisk videre til neste nivå.

SmartDriver

Dette spillet er designet spesielt for ungdom med ADHD. Kjøring kan være en farlig aktivitet for enhver tenåring, men det er spesielt farlig for tenåringer med ADHD. SmartDriver kan hjelpe en tenåring bedre fokus.

Dette spillet kan spilles med eller uten ratt. I motsetning til de typiske kjøresimulerings videospill, må SmartDriver spilleren kjøre fra utsiden av kjøretøyet. Spilleren scorer poeng ved å følge reglene i veien og ser ut for andre kjøretøy. Grafikken og lydeffektene er designet for å gi akkurat nok distraksjon for å holde ADHD spillerens oppmerksomhet.

SMART BrainGames

SMART BrainGames er mer enn et spill; det konverterer en hjemme-PC eller spillkonsollen til en neurofeedback monitor. Spillet benytter teknologi utviklet av NASA. "SMART" er en forkortelse for "Self Mastery og forskrift Training." Spillet spilles med en trådløs spillkontroller som mottar spiller hjernebølger fra et headset som sporer frekvensen av spillerens hjernebølger i løpet av spillet.

Hvis spillerens hjernebølgeaktiviteten viser en lav frekvens, svarer spillet ved å oppmuntre spilleren til å engasjere spillet. Hvis barnet er å spille et bilspill og mistet fokus, svarer spillet ved å bremse spillerens bilen slik at barnet faller bak i løpet. Når barnet gjenvinner fokusere og hans eller hennes hjernebølger øker i frekvens, vil bilen øke hastigheten.