Dynamic Network Authorization (DNA)

Dynamic Network Authorization (DNA)


Dynamic Network Authentication System, eller DNAS, er et proprietært system av Sony som ble opprettet for sin Playstation spill plattform. Protokollen har to formål. Det ene er å gjøre det mulig for brukere å logge på online spill; den andre er å hindre piratkopiering av programvare. Sony lanserte DNAS i desember 2001 for Playstation 2-konsollen. Det opererer også på senere versjoner av konsollen.

online Gaming

Sony Playstation 2 er i stand til å koble til nettsteder over Internett, slik at spilleren å få tilgang til online spill. Spillene ser ut som om de kjører på den lokale konsollen når de faktisk kjører på den eksterne serveren. Dette gjør at spillere fra hele verden for å spille mann mot mann i multi-player spill. Den spillkonsoll må ha et nettverkskort. Noen modeller har disse som standard, mens andre trenger å ha dem til. En annen maskinvare krav for online spill, med en Playstation er et minnekort. Den elektroniske systemer krever et minnekort fordi det er der autentisering data er lagret.

online Access

Dynamic Network Authorization System lenker dets tilgangstillatelser til MAC-adressen til Playstation. MAC-adressen er hardkodet på nettverkskortet. Dette betyr at en spiller kan bare logge på online spill nettsteder fra én konsoll. Nettverksinnstillingene skrives til minnekortet også spille en rolle i bruker validering. Dette er grunnen til at tilgang til spillene er ikke mulig uten et minnekort. DNAS er ikke en personlig godkjenningsprotokoll. Det identifiserer bare Playstation ved å hente nettverksinnstillinger fra minnekortet over Internett, selv om nettsteder kan legge valgfri personlig brukerkonto godkjenning på toppen av DNAS system.

Hensikt

DNAS hjelper Sony beskytte opphavsretten til sine spill. Det forhindrer kopiering og logger også aktivitet på en konsoll. Dens hovedmål er ikke å gi tilgang, men for å hindre det via konto blokkering teknikker. Disse blokkene brukes hvis DNAS oppdager at konsollen har blitt endret på noen måte fra de offisielle fabrikkinnstillingene. Den DNAS skanner konsollen for å sjekke om noen jukse enheter er koblet til konsollen.

Copyright Protection

DNAS er ikke bare brukes for fjerntilgang til elektroniske systemer. Det er også brukt til å beskytte spill kjøpt på en DVD. Systemet logger detaljene i konsollen på som et spill først installert for å hindre ulovlig kopiering av DVDer. Protokollen er utformet for å beskytte intellektuell eiendom i stedet for å beskytte brukerkontoer.