Etikk av dataspill design

Etikk av dataspill design


Dataspill blir stadig mer realistisk på grunn av fremskritt i grafikkteknologi, reiser spørsmål om etiske ansvar spilldesignere. På den ene siden, designe spill som fremmer uetisk atferd (vold, tyveri, etc.) virker uetisk --- spesielt i en realistisk setting. På den annen side, spør spilldesignere å sensurere sitt arbeid virker galt, som dataspill er en form for kreative uttrykk.

"Bad" Innhold

Kandidater til moralsk "dårlig" innhold innhold som fremmer vold, fordommer, promiskuitet eller bare stygt språk, på grunn av tanken på at påvirkning av dette innholdet fører spillerne oppfører seg på denne måten i den virkelige verden. Selv om det ikke påvirke atferd direkte, fremmer det, og selv forherliger tankemønstre og atferd som anses uønsket av moderne samfunn.

Gratis Expression

Muligheten for sensur i noen form bringer opp spørsmål om ytringsfrihet. Ifølge Dean Takahashi, "[l] egally, spill kvalifiserer som en form for uttrykk som er beskyttet av First Amendment." Dette betyr ikke at spilldesignere er etisk fritt til å utforme som de vil. Som med alle spørsmål om rettigheter, vil konflikter oppstår med andres rettigheter. Særlig hvis innholdet utilbørlig påvirker spillernes tanker eller atferd, strider det med spillernes frihet og retten til å danne sine egne meninger og atferd.

kjøper Beware

Et populært argument mot sensur av videospill mener at onus er på kjøperen å vite hva han får: Hvis innholdet av et spill en person kjøp fornærmer henne, hun skulle ikke ha kjøpt den. Hvis imidlertid designerne uriktige opplysninger om innholdet, vil dette representere et etisk sviktende på sin del.

bevis

Bevis for at dataspill påvirker atferd er fortsatt usikker på sitt beste. Mange studier hevder at voldelige spill fører til voldelig atferd. Imidlertid tyder Patrick Kierkegaard at de fleste slike studier inneholde skjevhet i favør av denne konklusjonen. Han hevder videre at lite statistisk bevis eksisterer som viser at voldelige dataspill fører til økt voldelig atferd. På den andre siden, ifølge Dr. Craig Anderson, påstander om skummel bevis er feil fordi studier viser tydelig at voldelige dataspill fører til en økning i voldelig oppførsel.

Balansere

Som i 2010, foreligger ingen bevis som viser at dataspill innhold skaper reell negativ adferd og tenkning i spillere --- men det er ingen bevis for at det ikke skjer. Designere som ønsker å gi kontroversielt innhold i sine dataspill trenger å holde et øye med dette problemet. Designing dataspill med innhold kjent for å produsere negative atferd i spillere utgjør uetisk atferd. Mens ytringsfrihet er viktig, bruker den til å manipulere publikum bevisst undergraver den.