Fase Ten Card Game Instruksjoner

Phase 10 er et kortspill av Fundex Games som kombinerer rummy med noen interessante vendinger. Dette familiespill, for to til seks spillere, anbefales for alderen åtte år og oppover.

The Deck

Fase 10 dekk består av 108 kort. Det er 96 tall kortene fra 1 til 12, med to av hver i alle fire farger: blå, gul, grønn og rød. Det er også to jokere i hver farge for totalt åtte. Dekket er rundet av med fire blå Hopp kort.

To vanlige kortstokker, pluss jokere, kan erstatte. Bare bruk de fire dresser til å representere de fire fargene, og gjør kongene vill med jokere som Hopp kort.
Hopp kort kan brukes når det er din tur til å velge hvilken som helst spiller på bordet som skal hoppes over. Den hopp varer hele året, men etter det, kan spilleren ikke hoppes før en ny runde går. Hvis en spiller bruker en Skip som sitt siste kort, må han trekke et nytt kort. Du trenger også en blokk og blyant for scoring.

Spillet

I motsetning rummy, Phase 10 har 10 faser, som hver må fullføres for å vinne. Når en spiller har avsluttet fase, må han kaste alle kortene i hånden ved å spille dem på andre fastsatt faser. Dette kalles "treffe". Den første personen ut av kortene vinner fasen og tjener ingen poeng. Resten av spillerne tjener straffepoeng av verdien av kortene er igjen i sine hender.

fasene

Hvis en spiller fullfører en av de 10 fasene, flytter han videre til neste fase. Spillere som ikke fullfører fase må gjenta det før de gjør. De 10 fasene er:

to sett av tre
ett sett av tre og en kjøring av fire
ett sett på fire og en kjøring av fire
en kjøre av syv
en kjøre av åtte
ett løp av ni
to sett med fire
syv kort av samme farge
ett sett av fem og ett sett av to
ett sett av fem og ett sett av tre

Et sett er tre eller flere kort med samme nummer. De kan være av hvilken som helst farge. En kjøre er fire eller flere kort i nummerrekkefølge (2, 3, 4 eller 7, 8, 9, for eksempel). Kortene kan være hvilken som helst farge.

Jokere kan erstatte et kort i et løp eller et sett, og flere jokere kan brukes. Imidlertid må minst ett kort i noen løp eller sett ikke være et wild card.

Spillets gang

En spiller er giveren. Hun blander dekk og omhandler 10 kort, med ansiktet ned, til hver spiller. Resten av dekket er plassert med forsiden ned i sentrum for å bli den trekkebunken. Det øverste kortet i stokken er plassert med forsiden opp til å bli forkaste haug.

Personen til venstre for dealeren går først og kan ta face-up-kort eller ta det øverste kortet fra trekkbunken. Spilleren forkaster deretter ett kort fra hennes hånd. Spillet fortsetter rundt bordet mens du prøver å fullføre fasene. Hvis en spiller kan gjøre den nåværende fasen med kortene i hånden, legger hun fasen forsiden opp på bordet. Hvis hun har kort som ville være mer enn den nåværende fasen, men er direkte del av settet eller løpe, kan hun legge dem ned, også. For eksempel, hvis en spiller er på fase 1 og har et sett med tre og et sett med fire, kan han la begge ned selv om han bare trenger to sett med tre. En spiller får æren for den fasen så snart den er lagt ned.

Etter at en fase, en spiller kan forsøke å tømme sin hånd for å vinne hånden. For å gjøre dette, setter spilleren et kort ( "treff") på en hvilken som helst fase fastsatt allerede hvis kortet passer med den fasen. Så hvis en kjører på 2, 3, 4 og 5 er på bordet, kan en spiller spille enten 1 eller 6 på den fasen.

Spillere kan bare treffe i løpet av deres tur, men de kan spille så mange kort på at en tur som de lovlig kan. Etter at en spiller har spilt sin fase, hun prøver å "gå ut" (tømme hånden) så raskt som mulig. Dette kan gjøres ved å treffe eller ved å forkaste.

For å gå ut, må en spiller være i stand til å forkaste et kort på slutten av sin tur. Hvis han ikke kan, blir han en floater og gjør ingenting før slutten av hånden. Han kan ikke vinne hånden dersom han blir flytende.

scoring

Når hånden er ferdig (noen "går ut"), resten av spillerne legger opp kortene som er igjen i hånden for å få sine straffepoeng som følger:

5 poeng for alle verdiene 1 til 9
10 poeng for alle verdier 10 gjennom 12
15 poeng for en Skip
25 poeng for en vill

Disse poengene brukes til å avgjøre vinneren i tilfelle det blir uavgjort i den siste fasen.

Winning the Game

Den første spilleren til å fullføre den 10. Fase vinner. Hvis to eller flere spillere komplett Fase 10 i samme hånd, spilleren med færrest poeng vinner. Hvis spillet er fortsatt bundet, disse spillerne spille den siste fasen før noen går ut. Denne personen er da vinneren.