Fordeler og ulemper med en læringskurve

En læringskurve, som regel, refererer til hvor mye tid en person har til å sette inn en bestemt aktivitet før hun forstår dens elementer. Læring kurvene er til stede i hver oppgave, fra å lære kontrollene og driften av et spill for å mestre en ny hobby som trearbeid eller maling. Læring kurver kan være bratt eller grunt, noe som betyr at noen aktiviteter har tøffe læring kurver mens andre har relativt milde seg. Hvis du har planer om markedsføring av et produkt eller spill med en bratt læringskurve, er det viktig å forstå de potensielle fordeler og ulemper.

Cost of Entry

Hver aktivitet der et menneske kan engasjere har en kostnad på oppføring. For eksempel, hvis en person velger å spille et nytt spill, er kostnaden for oppføring kjøpe spillet pluss uansett tid det tar å mestre kontrollene. Aktiviteter med bratte læringskurver har en høy pris for oppføring siden deltakerne må bruke mer av sin tid på å lære det grunnleggende før de kan virkelig kose seg. En høy pris for oppføring kan slå av potensielle kunder eller deltakere som bestemmer seg for at produktet er bratt læringskurve rett og slett ikke er verdt sin tid.

Frustrasjon

Hver gang du lære noe nytt, det er en sjanse for frustrasjon å bygge. Nye oppgaver er ukjent og krever oppmerksomhet, og i aktiviteter med bratte læringskurver, kan feil være ganske kostbare. Hvis du prøvde å lære en person å forme marmor, for eksempel, kan hver feil koste den personen hundrevis av dollar i forsyninger. Når mengden av frustrasjon oppleves av en person å lære en oppgave oppveier sitt potensial glede av den oppgaven, er han mer sannsynlig å slutte enn fortsette. En bratt læringskurve kan tvinge nye kunder til å gå bort fra et produkt eller en tjeneste før virkelig oppleve sine fordeler.

Utelukkelse

En av fordelene ved å tilby en aktivitet med en bratt læringskurve er deltakerne som henger rundt er virkelig dedikert til oppgaven. Ved å luke ut folk med tilfeldige interesser eller lav frustrasjons barrierer, sikrer du at dine kunder er alt fra en bestemt tankesett og kaliber. En bratt læringskurve er en enkel måte å holde folk som ikke kan holde med en gitt aktivitet eller et produkt fra å kaste bort for mye av din tid, så det presser dem ut mye tidligere enn de ville naturlig mister interessen.

Tilfredshet

Når en tjeneste eller et produkt har en bratt læringskurve, til folk som gjør pinne rundt mestre det føler en enorm følelse av prestasjon de ikke ville få hvis produktet var enkel å bruke. Etter eksempel dataspill igjen, i spill med høye vanskelighetsgrader og brutale læring kurver, er spilleren som stikker seg ut til slutt kommer til å føle en større følelse av tilfredshet fra å fullføre spillet enn hun ville hvis spillet var lett fra start til slutt. Bratt læringskurver kan holde noen folk bort, men de kan også holde noen folk kommer tilbake for mer.