Forklaring av power-ups i "Super Mario 3"

"Super Mario Bros. 3", utgitt i 1990 for Nintendo Entertainment System, inneholder mange power-ups som innvilger en midlertidig bonus når spilleren går over dem. Fordelen er blant annet et ekstra liv, kraftigere angrep, og evnen til å fly. Mens noen power-ups er kopier av de som finnes i den opprinnelige "Super Mario Bros.», flere er eksklusive for "Super Mario Bros 3."

Defensive Strøm-Ups

Defensive power-ups er spredt over hele hvert nivå og bør brukes umiddelbart. Den "Super Mushroom" gjør Mario å ta en ekstra hit før han døde. Den "1UP Mushroom" gir et annet liv. Den "Starman" power-up er den mektigste. Spilleren bruker "Starman" har full uovervinnelighet for en kort tid.

Offensiv Strøm-Ups

"Fire Flower" gir Mario makt til å skyte ildkuler på fiender og beseire mest på avstand. "Kuribo Shoe" er bare funnet i nivå tre av verdens 5. De la Mario ødelegge fiender ved å vandre over dem. Den "Hammer Brother Suit" gir Mario makt til å kaste hammere på fiender, akkurat som sine fiender, de Hammer Brothers.

Reise Strøm-Ups

"Super Leaf" gir Mario en vaskebjørn hale. Spilleren bruker det kan fly etter å fylle opp en måler nederst på skjermen. "Magisk Wing" er en begrenset makt-up som lar Mario fly uten måleren, og "Tanooki Suit" gir samme boost og samtidig hjelpe spilleren skjul fra fiender. "Frog Suit" gjør undervanns nivåer langt enklere å navigere ved å eliminere behovet for å stadig trykke "B" for å svømme.

Rare Strøm-Ups

Noen power-ups gi spesielle evner utover standard defensiv, offensiv, og reise krefter. Den "Hammer" fra "Boomerang Brothers" er den eneste måten å ødelegge noen steiner som blokkerer noen kart ruter. "Jugem Cloud", som bare kan oppnås ved å hoppe på "Lakitu er" sky, brukes til å hoppe over ett plan. "Magic Whistle" funnet i Worlds 1 og 2 kan teleportere Mario til en ny verden på kartet.