Forskjellen mellom 2D og 3D-spill

Forskjellen mellom 2D og 3D-spill


Moderne dataspill kommer i mange varianter. Store forskjeller inkluderer 2D og 3D-spill. Mange moderne spill fokuserer på avanserte 3D-grafikk, i håp om å skildre mer realistiske innstillinger. Men spillet designere fortsette å produsere 2D-spill. Valget om å produsere en 3D eller 2D spill er også avhengig av type spill, med mange plattform spill stikker med en 2D stil og førstepersonsskytespill som velger 3D.

Produksjon

Det å lage et spill varierer avhengig av om et spill er 3D eller 2D. 3D-spill er avhengige av modeller, 3D-figurer utformet på datamaskinen, mens 2D-spill stole på sprites, 2D-tegninger på et flatt underlag. Som et eksempel kan 3D-modeller sammenlignes med skulpturer, mens 2D fantomer er lik flate tegninger. Siden det krever flere kunst eiendeler, tar 3D-spill produksjonen betydelig mer tid enn 2D spillproduksjon.

Visual realisme

En av de mest åpenbare forskjellene mellom 2D- og 3D-spill er deres visuelle kvaliteten. Selv om 2D-spill ofte demonstrere utmerket kunstnerisk design, 3D-spill er bedre på å simulere virkeligheten. Som et resultat av mange spill som strever for realistisk grafikk velge en 3D spillmotor.

Bevegelse

Bevegelse i spill avhenger av om de er 3D eller 2D. 3D-spill tillater spillere å bevege seg i en 3D-verden, noe som betyr at spillerne kan bevege seg nærmere og dypere inn i skjermen. På den annen side, 2D-spill-spilleren begrense bevegelsen til et flatt plan, vanligvis til venstre og til høyre, men kan innbefatte forskjellige andre retninger i tillegg. For eksempel, spør Super Mario Bros. spillere å navigere en 2D verden, flytte fra venstre til høyre før målet er nådd.

Controls

Siden en spillets dimensjoner bestemme spillere spekter av bevegelse, 2D og 3D-spill bruker forskjellige måter å kontrollere sine karakterer. 3D-spill bruker joystick til å kontrollere sine avatarer. Joysticks tillater spillere å bevege seg rundt i et 3D-rom og er tilt sensitive til å styre en karakter hastighet. På den annen side, 2D-spill bruke digitale pads som tillater spillere å trykke opp, ned, venstre og høyre.