Forskjellige måter å spille Risk

Forskjellige måter å spille Risk


Risiko er en morsom, ofte intenst konkurransespill for to til seks spillere. Spillets grunnleggende regler kan ses komplisert å førstegangsspillere, men erfarne spillere vil kanskje lære noen nye varianter av spillet de allerede kjenner så godt. Spillets offisielle reglene varierer avhengig av når den utgaven ble gjort, og hvor det ble satt ut (USA eller Storbritannia), og mange spillere også utvikle sine egne "hus" regler. Nedenfor er noen mulige spillvariasjoner.

Ulike måter å starte spillet

Du kan ta ut alle territorium kortene jevnt tilordne tilfeldige områder til hver spiller. Hver spiller plasserer deretter minst en hær på hvert område, og bruker noen left hærer for å befeste territorier som han velger. Dette er den raskeste måten å begynne. Du kan også ta svinger hevdet territorier; hver spiller hevder en territorium per tur, og inntar den med en hær til alle områder har blitt hevdet. Denne metoden gjør spillet til å begynne med strategi snarere enn flaks.

Secret Missions

Noen versjoner av spillet har hemmelige oppdrag som en alternativ måte å vinne spillet. Denne variasjonen er mye raskere enn den tradisjonelle verdensherredømme versjon. I begynnelsen av spillet, når fargene har blitt tildelt, fjern eventuelle oppdragskort som tilsvarer en farge ikke blir brukt. Deretter håndtere hver spiller et oppdrag kort. Spillere bør ikke avsløre sine oppdrag til hverandre. Hemmelige oppdrag kan henvise spillere til å eliminere en spiller med hærer av en bestemt farge, for å erobre en bestemt kombinasjon av kontinenter eller bare for å okkupere 24 territorier. I noen versjoner, hvis en annen spiller eliminerer målet spiller, endrer din oppgave å prøve å okkupere 24 territorier. I andre, vil ditt oppdrag betraktes som komplett. Når en spiller har oppnådd hennes hemmelige oppdrag, avslører hun sin misjon kort og vinner spillet. Pass på at du angir i begynnelsen av spillet om oppdragene kan bli avslørt i begynnelsen av en sving, ble i slutten av svingen, eller en sving etter oppdraget fullført.

Capitals

Dette er en annen alternativ måte å vinne, også mye raskere enn verdensherredømme. I begynnelsen av spillet, velger hver spiller en kapital fra blant sine territorier og avslører dette valget til sine medspillere. For å vinne, må en spiller erobre og okkupere hver spiller hovedstad.

risiko~~POS=TRUNC kort

Du kan velge mellom en rekke varianter på mengden av hærer et sett med risiko kortene er verdt. De grunnleggende regler om mottatt kortene fortsatt relativt standard; en spiller får et kort bare på svingene der han har erobret minst ett territorium. Spillere må samle et sett med tre kort enten med alle de samme symbol eller alle forskjellige symboler for å kunne utveksle settet for flere hærer. Antallet hærer tildeles kan bli bestemt i henhold til type av apparatet slås på (4 hærer for tre artilleri, 6 til 3 infanteri, 8 til 3 ryttere, eller 10 for en av hver), eller kan øke i rekkefølge med hvert ekstra sett slått i (4 for det første settet slått på, 6 for den andre, og deretter 8, 10, 12, 15, 20, 25, 30). For å øke hastigheten på spillet, øker disse på en enda høyere rente. For å legge til mer problemer eller usikkerhet, vurdere å gjøre antallet hærer redusere etter 20 (4, 6, 8, 10, 15, 20, 15, 10, 8, 6, 4).