Gamle Lucasarts-spill

Lucasarts, grunnlagt av "Star Wars" skaperen George Lucas, var en pioner innen pek-og-klikk eventyr spill i slutten av 1980 og begynnelsen av 1990-tallet. Spillene gikk langt utover "Star Wars" og etablert flere nyvinninger i hjemme-spillmarkedet. Noen gamle Lucasarts-titler stod opp for de utfordringene de tilbys og en sprø sans for humor.

The Maniac Mansion Series

"Maniac Mansion» fra 1987 var et puzzle-solving spill satt i herskapshuset til en sinnsforvirret vitenskapsmann. Det var forskjellig fra tidligere eventyrspill fordi det brukes en mus. Spillere skrev sine kommandoer i tidligere spill. For eksempel, hvis de ønsket å undersøke en skiftenøkkel, måtte de skriver, "undersøke skiftenøkkel." Med "Maniac Mansion," de bare klikket på "undersøke" -ikonet og deretter valgte objektet å se på. Lucasarts sluppet en oppfølger, "Day of the Tentacle», i 1993.

The Monkey Island-serien

Lucasarts utgitt "Monkey Island" i 1990. Det kastet spilleren som en uheldig ung sjømann ut for å redde sin elskede fra klørne til en undead pirat. "Monkey Island" var kjent for sin humor, som var fylt med én linje zingers. For eksempel, to kjemper pirater utveksle linjene "Du er en smerte baksiden, sir!" og "din hemorroider blusser opp igjen, eh?" "Monkey Island" hadde flere oppfølgere. Den konkluderte med en episodisk 3D eventyr, "Tales of Monkey Island», i 2010.

Sam og Max-serien

Lansert i 1993, "Sam og Max" stjernene en anamorfisk basset hound og hans kanin-lignende følgesvenn. Duoen er freelance detektiver som undersøker savnede personer og løse bisarre mysterier. Bizarre, faktisk er det beste ordet for å beskrive en verden av "Sam og Max", der ordinære aktiviteter og steder er vridd til merkelige og ofte humoristiske parodier. Serien hadde også mini-spill for å bryte opp eventyret grind. Sam og Max ble stjernene i sin egen tegneserie i 1995.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

"Indiana Jones and the Fate of Atlantis" kom ut i 1992. Spillere guidede Indiana på en verdensomspennende trav eventyr i jakten på den sagnomsuste byen Atlantis. I tillegg til skarp VGA grafikk, "The Fate of Atlantis" inneholdt en ikke-lineær historie. Det var tre forskjellige måter å vinne på.

DOSBox og ScummVM

De gamle Lucasarts-spill kom ut for DOS, og ekstra programvare er nødvendig for å spille dem på post-DOS systemer. Ett alternativ er DOSBox, som emulerer gamle operativsystemet. Men må for å bruke det spillere har en passerende kjennskap til DOS-baserte kommandoer. ScummVM er et Windows-vennlig alternativ opprinnelig laget bare for Lucasarts-spill. ScummVM gjør at spill som skal spilles direkte i Windows.