Gamle RPG Computer Games

Gamle RPG Computer Games


Inspirert av tabletop spill som 1974 er "Dungeons & Dragons" tidlig kommersielt utgitte datamaskin rollespill (CRPGs) spilte en viktig rolle i spillindustrien. Før de mer moderne spill som «Fallout» og «Baldur Gate" treffer hyllene, ble en hel generasjon av rollespill eventyr banet vei for sjangeren fremtid, innføre gameplay konsepter som for alltid forandret bransjen. For å oppleve begynnelsen av kommersielt vellykkede datarollespill, spillerne må ta en tur tilbake til et tidligere tidspunkt.

"Ultima"

Lansert i 1980 utelukkende for Apple II-plattformen, det første spillet i "Ultima" -serien brøt ny mark i cRPG verden ved hjelp av flis grafikk, fargerik natur og in-game teknologiske fremskritt som tillot spillerne å starte spillet med utstyr fra middelalderen og avslutt med futuristisk plass utstyr. Historien i "Ultima" setter spilleren i ansvaret for å bekjempe mondain, en ond trollmann, ved å søke ut og ødelegge hans perle av makt.

"Trolldom"

Den første av flere oppføringer i "trolldom" tjen treffe markedet i 1981, akkurat i tide til å utfordre «Ultima» på Apple II-systemet. Spillerne må ta en fest på oppdagelses ned i et kart over fangehull på jakt etter en magisk amulett, bekjempelse av forskjellige fiender underveis.

"The Bard Tale"

Designet for Apple II og Commodore 64 plattformer i 1985, "the Bard Tale" utviklet en utbredt mainstream følgende og bidratt til å fjerne troen på at rollespill var strengt for de dedikerte spillentusiaster, ifølge Gamasutra. "The Bard Tale" foregår i et fangehull innstilling, som "trollmenn" før det, og legger vekt på å bekjempe monstre gjennom tilfeldige møter, fullt utforske områdene rundt, og gradvis bygge opp statistikk over tid.

"Might and Magic"

Begynner med en debut på Apple II i 1986, "Might and Magic" inneholdt en enorm fiktive verden kalt Varn at spillerne hadde muligheten til å utforske åpenlyst, og uten begrensning. Dette ga en stor endring fra den tradisjonelle forhåndsplanlagte sekvensert hendelser finnes i andre spill, og ga spillerne frihet til å komme seg gjennom spillet som de så passer. "Might and Magic" også brukt elementer som fanget på i fremtidige RPG titler, som for eksempel betydningen av å velge et tegn rase, kjønn og moralsk justering, som hver spilte en avgjørende rolle i å bestemme spillets utfall.