Historien om Conceptual Framework

Historien om konseptuelle rammeverk er litt annerledes enn historien om epistemologi, eller teorien om kunnskap. Hvordan våre oppfatninger telle som & ldquo; kunnskap & rdquo; har vært i sentrum for all epistemologiske og metafysisk debatt minst siden Platon.

Platon

Platon & # 039; s konseptuelle rammeverket er sentralt, og grunnlegg for all senere filosofi. Objekter i naturen var ustabil. De alltid endret, bor aldri det samme. Derfor, for at våre oppfatninger skal telle som & ldquo; kunnskap, & rdquo; de må aldri endres. Teorien om formene er en av de mest kjente konseptuelle rammeverk i historien. For hver merkbar objekt, eksisterer det en & ldquo; skjemaet & rdquo; av dette objektet. Dette skjemaet er usynlig, uforanderlig, veldig mye en ren ånd forståelig bare av sinnet.

Descartes

Rene Descartes bekymret det samme problemet som Platon & ndash; hvordan oppfatninger telle som kunnskap? For Descartes, det konseptuelle rammeverket opptatt av det som var & ldquo; klar og tydelig, og rdquo; det vil si de ideer som er sant, fordi, å nekte dem ville involvere deg i en selvmotsigelse. Hans konseptuelle operasjonen var å begynne fra det faktum av sin egen eksistens, en tilværelse som er betinget, ikke bevart i seg selv. Herfra kan det konseptuelle verden av sansene og Gud utledes, siden verden at han oppfattet ikke kom fra ham, det måtte komme fra et annet sted. Det faktum at han eksisterte betyr at alt som han ser rundt seg finnes også, siden disse er betingelsene for sin eksistens.

Kant

Immanuel Kant nektet å godta konklusjonene fra både Platon og Descartes. For Kant, kunnskap var opprettelsen av det konseptuelle rammeverket av sinnet. Sinnet pålagt verden de to begrepene rom og tid, og fra dette, alle kategorier av eksistens. Den konseptuelle rammeverk som var å ramme naturen var avledet fra det menneskelige sinn. Hva var egentlig & ldquo; ute & rdquo; kan aldri bli kjent.

Betydning

For alle disse tre forfattere, folk & # 039; s konseptuelle rammeverket innrammet naturen. Det kan bli forstått på grunn av det konseptuelle rammeverket som stammer fra spekulasjon. For Platon skjemaene viste en verden av kunnskap som var uforanderlig og kunne bare bli kontaktet av mental anstrengelse. Dette betydde at den naturlige verden som den er sett er problematisk på grunn av sin stadig skiftende tilstand. For gjenstander til å bli kjent, må de være rasjonelt, ikke merkbart, kjent. Descartes er den samme i at objekter i verdensrommet er bare kjent gjennom fradrag, ikke gjennom sansene. De finnes absolutt fordi en person finnes absolutt. En person kan ikke eksistere uten utenfor naturen, derfor eksisterer alle. Poenget her er at gjenstander, for å bli kjent, må være stabil, sikker og utenfor sansene.

betraktninger

Til syvende og sist, hva du anser som kunnskap er avledet fra konseptuelle rammeverket. Kant & # 039; s tilnærming var at dette rammeverket eksistert i menneskets sinn, imponerende selv om & ldquo; natur & rdquo; for å gjøre den virvel av oppfatninger forståelige. For alle tre forfattere, oppfatninger, vurderes i seg selv, forteller ingenting. Konsepter, og de rammer de skaper, fortelle alt. Det er grunn, logikk og fradrag som gir naturen med forståelighet.