Historien om Mardi Gras kostymer

Historien om Mardi Gras kostymer


Mardi Gras i USA er basert på tidlige karnevalsfeiringen i Europa, ment for å gi innbyggerne en periode med ablegøyer før de 40 dagene av fasten. Mens andre feiringer finnes, er Mardi Gras i USA uløselig forbundet med New Orleans, Louisiana. Kostymer (ofte kalt "maskering") har lenge vært en integrert Mardi Gras tradisjon, med en historie så levende som feiringen selv.

Tidlige amerikanske Maske Tradisjoner

Den fransk-kanadisk oppdagelsesreisende Pierre Le Moyne, Sieur d'Iberville brakte Mardi Gras feiringen til Amerika da han landet på 3 mars 1699 --- dagen for årets Mardi Gras feiring i Frankrike. Den tidligste formen for costuming i Amerika dreide seg om praksisen med maskerings --- skjule ansiktet for å beholde anonymitet. Maskerte baller, som var en integrert del av den parisiske feiringen av Mardi Gras, var vanlig i New Orleans under fransk styre gjennom store deler av 1700-tallet. Den spanske forbød maskering da de kom til makten i slutten av 1700-tallet fordi de så skikken som hedensk. Forbudet forble frem til 1823, til tross for Louisiana annektering til USA i 1803. Mens daværende guvernøren gjorde tillatelse maskering på Mardi Gras baller, maskering i gatene ble ikke legalisert igjen før 1827.

Begynnelsen av kostymer

På begynnelsen av 1800-tallet, maskerte feststemte vandret i gatene i feiringen. Den første organiserte parade skjedde i 1837. Masker tradisjonen kom under ild igjen i 1840-årene da banditter begynte å bruke tradisjonen for handlinger av ran og vold. Imidlertid ble Mardi Gras i Amerika reddet av Comus Krewe i 1857. Denne gruppen organisert Mardi Gras og introduserte begrepet tema parader med dekorerte flåter og karakterer i ikke bare masker, men fulle kostymer. I løpet av de neste 40 årene, kostymer for parade og kule deltakerne ble mer utbredt og figurer som kong Rex ble en vanlig funksjon av hver parade. En annen populær karakter, Zulu King dukket først opp i 1909 iført en smult-boks lue og bærer en banan stengel septer i parodi av kong Rex. Louis Armstrong spilt dette tegnet i 1949. Ved midten av 1900-tallet, ble vanlig for Mardi Gras deltakere på alle nivåer fulle kostymer, selv om tradisjonen fortsetter å bli kalt "maskering".

Mardi Gras indianere

Mardi Gras indere er noen av de mest gjenkjennelige maskerte feststemte av den årlige Louisiana Mardi Gras tradisjon. Disse "indianere", faktisk afroamerikanske og blandet rase personer utkledde som indianere, først dukket opp på slutten av 1890-tallet. Sine kostymer representerer sympati med innfødte siden både afrikansk og indiansk populasjoner ble utsatt for slaveri og grusomhet av de europeiske nybyggerne. Afro-amerikanere i denne regionen allerede hadde en spesiell forkjærlighet for områdets indianar bestander, som ofte tok i og beskyttet rømte slaver. Mardi Gras indere fortsatt vises i dag.

de Tramps

De Tramps er en annen viktig gruppe i Mardi Gras kostymer historie. Afroamerikanere iført gress skjørt, morsomme hatter og overdrevet blackface makeup gikk i gatene og parade ruter for å protestere mot bruk av blackface av hvite skuespillere og komikere. Denne gruppen opprinnelig kalte seg den Tramps, men skiftet navn til Zulu Social Aid og Pleasure Club i 1916. De fortsatt feire Mardi Gras i blackface i dag.

Gay fellesskap

Den første offisielle homo krewe, den Krewe av Yuga, innført et nytt nivå av flamboyancy til Mardi Gras kostymer i 1958. De begynte med små, private baller som en dronning (i stedet for den tradisjonelle kongen) ble presentert med hennes hoff. 1962 ballen ble raidet av politiet og deltakerens navn ble trykket i avisen. I 1964 Arthur Jacobs, eieren av Clover Grill i det franske kvarteret, begynte en Mardi Gras kostyme konkurranse kalt The Bourbon Street-Awards. Denne konkurransen har blitt en av de mest etterlengtede Fat tirsdag arrangementer og fungerer som en scene for de mest detaljerte og dristige kostymer, for det meste slitt av kvinnelige imitatorer.