Historien om Resident Evil

"Resident Evil" (kjent som "Biohazard" i Japan) er en survival horror spill franchise utgitt av Capcom for en rekke systemer. Den populære serien, vanligvis med zombier som den primære trusselen, har gytt en rekke filmer og spin-offs.

Origins

"Resident Evil" var ideen om videospill designer Shinji Mikami, som forsøkte å skape et skrekkspill som tok påvirkning fra filmer som "Night of the Living Dead" og "Alien" sammen med videospill som "Alone in the Dark" og "Kjære hjem." Mikami kamp fant sted i en zombie-infisert herskapshus i utkanten av en fiktiv amerikansk by som heter Raccoon City.

"Resident Evil" debuterte på Sony Playstation tidlig i 1996 til kritisk ros og kommersiell suksess. Serien vil gå videre til å bli en av Capcoms mest populære franchiser.

tidlig Oppfølgere

Med "Resident Evil 2," spillet tok en mer action-orientert tilnærming og inneholdt nye figurer og omgivelser. Det ble utgitt i 1998 og overgått suksessen til sin forgjenger.

"Resident Evil 3: Nemesis" var en side-historie spill som fulgte hendelsene som leder opp til «Resident Evil 2." Selv om ikke fullt så vellykket, er det fortsatt solgt svært godt. "Resident Evil Kode: Veronica", regnes som direkte oppfølger til «Resident Evil 2," debuterte på Sega Dreamcast i 2000. Det var den mest ambisiøse installeringen, ved hjelp av real-time 3D-miljøer i stedet for de forhåndsgjengitt bakgrunn av tidligere spill.

Siste avdrag

Snarere enn å jobbe på en annen oppfølger, Capcom valgt å remake den opprinnelige "Resident Evil" for Nintendo GameCube med fotorealistisk grafikk og andre innovasjoner. 2002 utgaven var en suksess og ble etterfulgt av en prequel, "Resident Evil Zero", som ikke tjener så mye popularitet eller anerkjennelse.

Produksjonen av "Resident Evil 4" gikk gjennom to omstarter fordi Shinji Mikami var misfornøyd med prosjektets overnaturlige retning. Den resulterende spillet forlatt de tradisjonelle zombie fiender i favør av parasitter. Dens 2009 oppfølgeren, "Resident Evil 5", ble utgitt på Playstation 3 og Xbox 360, og introduserte kooperativt spill for første gang i hovedserien.

Kjennetegn

De "Resident Evil" spill er kjent for sine spente atmosfærer og fokus på overlevelse heller enn handling. Spillere blir tvunget til å bevare helse, ammunisjon og andre elementer, samt løse gåter for å vinne. Med "Resident Evil 4," spillet tok en mer action-orientert sving, mister mye av survival horror som definert tidligere avdrag.

Ringvirkninger

Den første virkelige spin-off var den mislykkede "Resident Evil: Survivor", et førstepersons skytespill. Capcom forsøkt to oppfølgere, bedre på premisset med "Resident Evil: Survivor 2" og "Resident Evil:. Døde Aim" Selskapet forsøkte selv gjenopplive skytespill igjen med "Umbrella Chronicles" -serien.

Andre ringvirkninger omfatter mislyktes "Resident Evil Outbreak", som tillot spillerne å samarbeide på nettet, og det er like mislykket oppfølger, «Resident Evil Outbreak. Fil 2 #"