History of Wedgwood Porcelain

History of Wedgwood Porcelain


Wedgwood porselen er identifiserbar på grunn av de flittige arbeid av Josiah Wedgwood, en keramiker, født i Staffordshire, England inn i en rik familie historie av keramikere. Han oppfant og utvidet etter keramikk med nytt uttrykk og tekniske fremskritt. Wedgwood porselen i sin tid ledet mote i husholdningenes ware ved å arbeide i nyklassisistisk smak som bergtok Europa.

Dronningens Ware, 1760-1870

History of Wedgwood Porcelain

Dronningens Ware er også kjent som kremfarget ware.

Wedgwood tidligste av tablewares var en krem-farget steingods kalles dronningens ware. Denne samlingen av porselen ble produsert i stor skala. Laget av en blanding av bakken flint og en rekke leire, det var vanskelig bly-glasert som varierte i farge fra tan til halm-farget elfenben. Dronningens Ware var ekspansiv i dekorativ stil imitere gresk-romerske design. Dette er en av de mest langvarige merkenavn i produksjonshistorie. Hundre år senere den amerikanske pressen foretrakk å kalle dette porselen, "krem-farge". Det har siden stakk og nå omtales av mange som kremfarget ware.

Spraglete Ware, 1768

History of Wedgwood Porcelain

Wedgwood laget spraglete ware ved å blande forskjellige farger leire.

I 1768, Josiah Wedgwood konstant behov for å utforske en rekke metoder opprettet en porselen keramikk som imiterte en rekke steiner. For å gjøre dette brukte han tre forskjellige metoder for å oppnå effekten av granitt, agat og marmor. Disse tre effektene ble kalt kile, veining, og marmorering.

The White Body, 1773-1796

History of Wedgwood Porcelain

Jasper ware omtalt cameos av greske og romerske konger.

Begrepet "kroppen" er brukt for å beskrive en form og metode til inngåelse av en gitt type steingods. Wedgwood laget en hvit porselen kjeks kalt perle ware. Dette har en glatt vokslignende overflate som er tett ugjennomsiktig.

Etter perle ware, Wedgwood opprettet en annen hvit kropp ware kalles jaspis ware. Dette var en hvit porselen av rike delikatesse og skjønnhet. Det besatt generelle egenskaper som gjorde det mulig å få farge gjennom overflaten. Dette ware gjort seg perfekt for cameos, portretter, og mange fag i relieff. Bakken eller base er i full farge gjennom uten maling eller lakk, og de opphøyde tallene er ren hvit. Jasper ware ble også gjort i en rekke farger med Wedgwood blå blir den mest kjente.

Svart Body, 1767-1796

History of Wedgwood Porcelain

Den svarte basalt var i sann etruskiske måte av de gamle grekerne.

Wedgwood forvandlet den egyptiske svart, en tradisjonell Staffordshire steintøy, inn etruskiske ornamental ware som ble stemplet svart basalt. De Stafforshire keramikere brukte det som kalles "bil" for å gjøre den egyptiske svart. Fargestoffet skjedde naturlig i et sediment fra drenering av nabokullforekomster. Wedgwood brukt denne innfødte bil, men lagt mangan for å få et rikere svart. Han brukte en finere leire for å lage en delikat tekstur og tok til større forsiktighet ved rengjøring og klargjøring av bilen. Den svarte basalt er en fin svart porselen bisque. Han dro fra design metoder for Staffordshire og skapte en unik prosess med å skyte kjeks til svart og deretter male røde tall på svart kropp i keramiske maling. Mål var matt snarere enn blank.

Redware, 1776-1810

History of Wedgwood Porcelain

Marls er et kalkrikt slam som inneholder varierende mengder av leire.

Under utviklingen av keramikk flere lik ble laget av lokale marls hvorfra ochreous jordarter ble lagt for å produsere forskjellige farger. Fire forskjellige farger av ware ble gjort: rosso antico, stokk ware, terra cotta, og trist ware.

Rosso antico ble gjort mørk rød til sjokolade og dekorert med egyptiske symboler av sfinksen, krokodille, og lotus. Denne steingods porselen nedfelt entusiasme for egyptiske ting.
Cane ware var buff i fargen. Det ble gjort i dekorative former som plante- og pære potter og i alle slags te-ware. Motivet var bambus og over tid ble svært populær og ble ofte referert til som bambus ware. Terra cotta var en lys rød, med mer av en oransje fargetone. Dette ware reflekterte en kinesisk styling. Drab ware var en oliven-grå. Oliven-grå basen ble prydet med lindring av lavendel, hvit og brun. Den akantus blad motiv ble ofte brukt.

Bone Kina, 1812-1822

Som sønn av Josiah Wedgwood også kalt Josias tok styreverv mellom 1812 til 1822. I løpet av denne tiden Wedgwood fabrikken produsert ren porselen.

Emile Lessore, 1858-1875

Emile Lessore var en keramisk maler for Wedgwood. Han var en tolk fra tidlige mestere av oljer på lerret. Han brakte til Wedgwood en enkel visjon, men frisk og autentisk. Den dekorative stilen han utviklet var i form av kostyme stykker, innenriks fag, og barn som leker. Hans karakteristiske utseende skapt beryktet i historien om Wedgwood porselen.