How to Program LEGO-roboter

Lego Mindstorms settet inneholder en kraftig datamaskin og et programmeringsspråk du kan bruke til å ta med roboter og kreasjoner til liv. Lære å programmere Mindstorms programvaren er ikke så vanskelig, men utfordringen kan være å lære å tenke som en robot før sette hva du vil gjøre i et program. Etter det, er det bare å laste ned instruksjoner til roboten og teste programmet ut.

Bruksanvisning

1 Start LEGO Mindstorms-programvaren på datamaskinen. Åpne et nytt program, så du har et tomt lerret med en tom sekvens strålen.

2 Bestem hva du vil at roboten skal gjøre, basert på sin design og hvordan du setter det sammen. For eksempel kan du ha en robot spasertur eller kjøre opp til et mål, og deretter slå eller skyte det målet. Du trenger å tenke på denne oppgaven sekvensielt, som en robot ville: dele den opp i enkle, praktiske fremgangsmåten. Gå, stopper ved målet, skyte eller punch.

3 Dra en Flytt blokk til sekvensen strålen for å legge den. Du finner ikonet i "Block" palett langs venstre side av skjermen, med et bilde av tannhjul på det. Klikk på blokken en gang for å få opp konfigurasjonspanelet nederst. Velg hvilke motorer du vil aktivere, hvor lenge, og i hvilken retning.

4 Klikk på Vent blokken, et timeglass ikon, for å få opp de ulike innspill alternativer. Du kan ha roboten reagerer på lyd, farge, lys, avstand, eller rett og slett gjøre noe når en viss tidsperiode er utløpt. Klikk blokken passer til din robotens sensorer - avstanden sensor, for eksempel, og dra det til sekvensen strålen.

5 Klikk på blokken for å få opp konfigurasjonspanelet igjen. Endre innstillingene på denne sensoren, slik som hvilken port den er koblet til, og hvor langt du vil roboten til å stoppe.

6 Dra en Flytt blokk til sekvensen strålen, og konfigurere roboten til å stoppe. Dette forteller roboten som, når den er nær målet, må det stoppe. Hvis du glemmer denne blokken, vil roboten belaste inn i veggen.

7 Plasser en annen Flytt blokk på strålen for å aktivere punching eller skyte motor på roboten. Dra og slipp det på strålen, og velge riktig motor på konfigurasjonspanelet, avhengig av hvilken som er koblet til roboten.

8 Gjør roboten spille en tone hver gang den skyter ved å bringe en Sound blokk til strålen, slippe den foran andre Flytt blokk. Konfigurer NXT murstein til å spille en tone i stedet for en lydfil.

9 Gjør robot skyte eller slå flere ganger, ved å bringe en Mens blokken på sekvensen strålen. Dette er avbildet som to piler som peker mot hverandre i en sirkel. Bruk konfigurasjonspanelet for å fortelle roboten hvor mange ganger for å fullføre en bestemt handling.

10 Dra Sound blokk og skytingen motorens Flytt blokk inne i løkker Mens blokken. Dette fullfører ditt første program: roboten vil gå opp til et mål, og slå eller skyte på det antall ganger du har befalt det til.

Hint

  • NXT Brick, som er hjertet av roboten, kan koble til datamaskinen på to måter: via en USB-kabel eller med en Bluetooth-brikke eller dongle. Du må koble Brick til datamaskinen for å laste ned programmet til roboten.
  • Når som helst kan du laste ned en delvis program til roboten til å teste programmet ut. Dette vil lære deg hvordan de enkelte programblokker fungere.