Hva er effekten på tenåringer som lytter til media?



Om 51 prosent av amerikanske husholdninger lar TV på mesteparten av tiden, ifølge en rapport fra University of Michigan Health System. Utover TV, er tenåringer bombardert av en kontinuerlig strøm av informasjon, kringkasting gjennom ulike medier. Ideene presentert av media i betydelig grad kan påvirke en ungdoms syn på livet og føre ham til å foreta valg som skaper konsekvenser som han kanskje ikke har tenkt.

Vold

Ifølge Media Education Foundation, «Da den gjennomsnittlige barnet er atten år gammel, vil de har vært vitne til 200.000 voldshandlinger og 16.000 mord" på TV. Vist om og om igjen, kan denne tilsynelatende likegyldighet til menneskeliv sette til virkelige verden aggresjon, som vold blir common-plass i sinnet til en tenåring. Medier av underholdning kan også slutte seg til uheldig bruk av fysisk makt i sosiale settinger, forårsaker en tenåring å "handle ut" på en måte som er dårlig tilpasset situasjonen.

markedsføring

Dagens markedsførere presentere produktene de selger som et middel for å få aksept og prestisje. Tenåringer er fortsatt forsøker å utvikle en følelse av identitet og tilhørighet, og er derfor svært utsatt for disse former for reklame. Bildene uttrykt i annonsekampanjer kan lett påvirke sinnet til en ung voksen, slik at hun søker anerkjennelse og godkjenning gjennom materiell gevinst. Denne syklusen kan føre en tenåring til å hele tiden lete etter tilfredsstillelse fra eksterne kilder, i motsetning til å søke å finne og utvikle sine egne indre ressurser.

fedme

Som tenåringer tilbringer mer og mer tid innstilt på ulike medier, er mindre tidsbruk utføre konvensjonelle fysiske aktiviteter. Eating er ofte gjort mens du blir underholdt av en TV, radio eller datamaskin. Dette resulterer i forbruk av måltider og snacking mens distrahert. Riktig næring, i disse tilfellene, er ofte neglisjert. I USA har fedme rate tenåringer økt dramatisk, som sunnere former for underholdning er undervurdert.

Stereotyper

Uten omfanget av livserfaring til å konstruere en begrunnet perspektiv av samfunnet, tenåringer ofte vedta stereotype ideer reflektert av media. Media programmering er hovedsakelig laget for å få og holde en forbrukerens interesse, en prosess som ofte erstatter sannhet for grunn konsepter som stimulerer fantasien. Tenåringer deretter lære å berøre andre som de oppfatter å, på en eller annen måte, ligner populærkulturelle prototyper,