Hva er en flytende tekst Vs. En stabil One?

Hva er en flytende tekst Vs. En stabil One?


En stabil eller fast tekst er en som ikke endres. Trykte bøker er stabilt, i motsetning til digitale dokumenter som skaperen kan revidere enkelt. Digitalt materiale er flytende, så det er ingen garanti for dens form er permanent festet. Men noen forskere som litteraturkritiker John Bryant, hevder at selv papir med blekk og tekster er mer flytende og mindre fast enn folk er klar over.

Fluid Vs. fast

Gjennom historien til det trykte ord, har en del av utskrifts makt vært å gi ord varighet. Romaner Charles Dickens skrev i 1800 likevel fortelle den samme historien, med de samme ordene, mer enn et århundre senere. Digitale dokumenter, derimot, kan ikke være den samme for enda 24 timer. For eksempel kan en nettavis skrive en historie for å fikse en feil, mens en trykt avis kan ikke gjøre mer enn å skrive ut en korreksjon neste dag.

dokument~~POS=TRUNC typer~~POS=HEADCOMP

I et 1994 papir, argumenterer Xerox forsker David Levy at en enkel fast / væske divisjon ignorerer det faktum at både digitale og papirdokumenter har flere formål. En trykt bok kan være fast, men et papir handleliste er flytende: shopper kan legge til eller slette elementer flere ganger som han ombestemmer seg om sine innkjøp. Online, kan en forfatter tilpasse en gruppe e-post med tillegg for spesielle korrespondenter, men publisere en e-bok i det som er ment å være en fast form, selv om det er korrigert senere.

tekstkritikk

Litteraturkritiker John Bryant sier at selv litterære trykte klassikere er væske dokumenter. Når forfatteren arbeider med dem, kan de gå gjennom flere endringer etter angivelig endelige form, som svar på tilbakemeldinger fra redaktører, utgivere eller venner. Andre utgaver eller oversettelser av viktige verk resultere i mer synlige endringer, men selv om leserne kan tro den nye teksten er fast, har flere versjoner i omløp eller i folks hjem beviser at det er veldig flytende.

Kontrovers

Opprette et endelig utgave av et litterært verk, sier Bryant, ofte innebærer å gå tilbake og rereading forfatterens opprinnelige manuskriptet. Fordi mange slike manuskripter inkluderer skrivefeil, krysset ut ord eller penciled-i linjer, og kan avvike fra den publiserte, redigert versjon, blir teksten ikke mer fast og definitive enn en væske digitale tekster. Norsk professor Alex Gil hevder at Bryant innsats for å bruke flytende digitale utgaver til fange forfattere 'kreative prosesser og skiftende tanker utgjør mind-leser forfattere' intensjoner når de redigerer sitt arbeid, heller enn å la manuskriptet fikse arbeidet.