Hva er en tekstbasert, RPG?

De første tekstbaserte rollespill dukket opp i slutten av 1970, noe som representerer en hybrid av tradisjonelle rollespill og tekst eventyr. Disse spillene tillot spillerne å utforske virtuelle miljøer, som ble beskrevet gjennom prosa, mens krige sammen med andre spillere koblet til spillets server. Tekstbaserte rollespill er oftest referert til som "multi-user dungeons" eller slam, og mens de fleste online RPG spillere bevege til grafiske flerspillerspill, slam har fortsatt en hengiven spiller base.

Historie

Richard Bartle og Roy Trubshaw skapte den første tekstbasert, RPG i 1978 ved Storbritannias Essex University ved hjelp BCPL, en forløper for C-språk skapt av Martin Richards i 1966. Den første versjonen av programmet bare tillatt en bruker til å navigere i et virtuelt miljø uten samspill med det, men i hans MUD tidslinjen på "Multi-User Entertainment LTD" nettsted, bemerker Bartle at mellom 1978 og 1980, programmerere lagt rollespillkonvensjoner som kamp, ​​lagerstyring og samhandling med omgivelsene til spillet, som kom til bli kalt MUD1. Konseptet fanget på med student programmerere ved universiteter som vanligvis vert sine kreasjoner på sine skolenes UNIX-systemer.

alter Egos

Før en spiller kommer inn i spillets virtuelle verden, skaper han et alter ego som spesialiserer seg i et bestemt yrke som passer til spillets omgivelser, for eksempel en veiviser eller en ridder i en fantasiverden, eller et romskip-piloten eller high-tech soldat i en science fiction miljø. Som spiller dreper motstandere og fullfører oppgavene, får han erfaring og blir kraftigere, lære nye ferdigheter eller få nye offensive evner som destruktive staver eller avanserte våpen. Spillernes viktigste egenskaper og ferdigheter karakterer er representert som tallverdier på deres karakter skjerm, og spillet bruker disse verdiene i algoritmer for å utføre beregninger, som avgjør en spillers suksess i aktiviteter som å delta i kamp eller plukke en lås, samt beregning skaden påført av en spillers angrep.

MUD klienter

Spillere koble til RPG server via et klientprogram som bruker telnet-protokollen. En spiller kan bruke en enkel telnet-klient, selv om de fleste erfarne spillere bruke spesialisert MUD klient, s som gir ekstra funksjonalitet som for eksempel muligheten til å lage makroer, en sekvens av kommandoer som kan utføres med et enkelt tastetrykk. En grei telnet klient, også referert til som "rå telnet," ikke gi en dedikert inngang boks for kommandoer og chatting, og en spiller innspill kan mikset med MUD værelset beskrivelser og innkommende chat fra andre spillere, noe som gjør tekst på skjermen vanskelig å tyde. Gratis MUD klienter er tilgjengelig for et bredt utvalg av operativsystemer, for eksempel Windows, OS X, Unix og Linux.

Rise of Graphic MMORPG

Som modemer ble i stand til å håndtere dataoverførings kravene til grafiske rollespill, disse nyere spill erodert spilleren bunnen av tekstbaserte spill. De første grafiske nett rollespill dukket opp i løpet av 1980-tallet, med Lucasfilm Games ' "Habitat" gjør sin debut på Quantum Link, en nettbasert tjeneste som var America Online forgjenger. Mens "Habitat" var mer en forbedret chat miljø enn et faktisk spill, i 1991 AOL tilbudt "Neverwinter Nights", en fullverdig grafisk RPG, til sine abonnenter for en ekstra timesats. I 1997, Richard Garriott og Ralph Koster introduserte "Ultima Online," et multiplayer RPG basert på Garriott vellykkede "Ultima" -serien av single-player spill. "Ultima Online" belastet en månedlig avgift for tilgang og siden spillet var ikke eksklusivt til en bestemt Internett, kan enhver gamer med en Internett-tilkobling spille. I 1998, "Ultima Online" hadde 100.000 abonnenter.