Hva er interaktive spill?

Hva er interaktive spill?


Alle spillene tar innspill fra spilleren eller spillerne og returnere tilbakemeldinger. I denne forstand, alle spill er interaktive. Men noen spill trekke spilleren inn i spillverdenen i en slik grad at det å spille spillet krever mye konsentrasjon - og så mye at spillerne stille ut distraksjoner og omgivelser. Disse spillene er ofte referert til som nedsenking spill. Immersion ligger hos spillerne som må avbryte vantro om spillets fantasiverden og akseptere spillets realisme; Men kan noen faktorer påvirker et spill potensial til å oppnå nedsenking.

Sanseinntrykk og tilbakemelding

En lett gjenkjennelig faktor som kan trekke en spiller inn i spillverdenen er forbedret sensorisk samspill. Virtual reality system fordype spillerens syn og hørsel i spillet ved å tilby 3D-grafikk og stereolyd. Spillerne føler at de er fysisk i spillverdenen. Sansingen behøver ikke å være datagenerert; mange spill bruker rollespill i et reelt miljø for å skape innlevelse erfaring. For eksempel bruker militær trening simuleringer av kampsituasjoner virkelige mennesker, våpen og scenarier.

narrative

En annen faktor som kan dra spillere i spillet er bruken av en provoserende, engasjerende historien. Suksessen til noen kjente spill demonstrerer dette prinsippet. For eksempel, sentre Halo-serien på en krig mellom mennesker og romvesener. En engasjerende historie i et spill fungerer mye på samme måte som en engasjerende roman; Spillerne vil vite hva som skjer videre, og har en følelsesmessig investering i utviklingen av tegn og miljø. Men i spillverdenen, spillere kan faktisk påvirke historiens utfall.

Strategi

Strategi for å vinne kan trekke spillere inn i kampen, selv om det ikke er en fortelling, og spillet tilbyr minimal sensorisk feedback. Spillere konsentrere seg om sine strategier for å vinne spillet kan bli så oppslukt at de stenger ute forstyrrende og ytre stimuli. Et eksempel på et spill som bruker strategi for å skape innlevelse er sjakk.

Sosial interaksjon

Immersion spill kan tillate spillerne å samhandle med hverandre fritt - selv når de er miles fra hverandre. Chat bokser, globale chatterom og Voice over Internet Protocol systemer tillate video-spillere til å danne lag og kommunisere med hverandre. Mange dataspill innlemme lagspill med kompleks sosial interaksjon. PlayStation 3 har Voice over Internet Protocol tjenester gjennom noen spill (som "Call of Duty"), og multi-player online spillet "World of Warcraft" inkluderer en lignende taletjenester, samt lag og global chatterom.