Hva er Micro Stamming?

Hva er Micro Stamming?


Hvis du har kjøpt en gaming PC som støtter flere skjermkort, men noen av dine favoritt 3D-spill er faktisk kjører saktere, er du sannsynligvis utsatt for "micro stamming." Dette problemet slår gaming systemer som bruker flere skjermkort . Heldigvis kan du redusere mikro stamming ved å justere den måten at spillet kjører på maskinen din.

Hendelse

Micro stamming skjer når jobben med å produsere videobilder er delt mellom en eller flere Graphics Processing Units (GPUer), ved hjelp av en ordning kalt Alternate Frame Rendering, eller AFR. I teorien bør to eller flere GPUer være raskere enn én når det kommer til å spy ut rammer. Problemet kommer i koordineringen av produksjonen mellom GPU: hver GPU har å fullføre rammen det fungerer på like etter den forrige rammen er gjennomført av den andre GPU. Hvis den ikke gjør det, kan tiden mellom rammene du ser på skjermen tregere, selv om du har fått nok av rammen prosessorkraft på jobb. Faktisk kan video benchmarking programvare vise du får, si, 60 bilder per sekund, mens spillet ser ut som den kjører med 30 bilder i sekundet.

Utseende

Micro stamming vil føre til et spill til å kjøre sakte eller i en jerky mote. Bevegelsen kan synes å fryse et øyeblikk. Ofte vil perioder med normalt jevn bevegelse veksle med perioder med stamming. Scener som setter mye press på GPU, slik som de med bladverk eller andre naturalis teksturer, kan bringe på et anfall av mikro stamming.

Hvilke systemer er berørt?

Micro stamming har blitt sett i omtrent alle video-systemer som bruker mer enn en GPU til å gjengi rammer. To av de mer populære systemer berørt er nVidia SLi og ATI Crossfire. Å bruke slike videoløsninger, må datamaskinen ha en spesiell hovedkort som er konfigurert til å tillate deling av data mellom flere GPUer.

Ikke alle spill er berørt, og ikke alle bruker flere video GPUer vil se stamming. Single-GPU videosystemer er ikke berørt.

mulige Midlertidige løsninger

En rekke løsninger er utviklet for mikro stamming. Det ene er å bare konfigurere systemet til å bruke bare ett av grafikkort - en løsning som vil definitivt eliminere mikro stamming, men vil også eliminere ytelesesfordelene du var ute etter når du kjøpte systemet. En annen er å konfigurere spillet til å kjøre under Split Frame Rende snarere enn AFR. Denne reparasjonen eliminerer problemet med micro stamming, men kan skape visuelle splittelse i midten av rammen.

En tredje tilnærming er å konfigurere spillet til å kjøre en Frames per sekund (FPS) hastighet som er raskere enn hastigheten som skjermen kan oppdatere rammer. Så hvis skjermen har en oppdateringsfrekvens på 60 Hz, vil du sette spillet til å kjøre på 70 eller 80 FPS. Ved å over-kjøring skjermen på denne måten skaper du en situasjon der stamming ikke kan ses av skjermen.

Ofte oppdatere skjermdrivere kan også eliminere mikro stamming for noen spill. Sjekk med produsenten av hovedkortet eller flere GPU skjermkort system for å sikre at du har de nyeste driverne.

fremtidige Fixes

Noen av de nyere skjermkort har redusert, men ikke eliminert, stamming problem. Spillutviklere er også mer kunnskapsrike på å skape spill for multi-GPU-miljøer. Ettersom etterspørselen etter realistiske 3D-spill fortsetter å vokse, vil høy hastighet multi-GPU-plattformer utvilsomt gjøre en bedre jobb med å gjøre mikro hakkete en sjelden forekomst.