Hvordan å huske Piece Bevegelse i sjakk

Hvordan å huske Piece Bevegelse i sjakk


Strategi er nøkkelen til å vinne i sjakk, men det første hinderet for å fjerne hvis du lære å spille er å huske hvordan hver brikke trekk. Det er 16 stykker per side, og de representerer seks forskjellige måter å bevege seg. Selv om du vet hvordan de beveger seg, er det mulig å glemme fra tid til annen. En enkel repetisjon trening kan være alt du trenger.

Bruksanvisning

1 Fjern alle brikkene fra brettet. Tell antall plasser, rader og kolonner. Ikke alle diagonalene inneholde det samme antall av kvadrater. Rotere brettet til plassen nærmest deg og helt til høyre er hvit.

2 Plasser kongen på et senter firkant. Flytt ham rundt, en plass om gangen, i hvilken som helst retning. Kongen er begrenset til en firkantet flytte på en gang, noe som gjør det til det svakeste offensive brikke i sjakk.

3 Bytt ut kongen med dronningen. Flytt dronningen en rekke områder i noen rett linje, inkludert diagonaler, og gjenta til hun har berørt alle rutene. Bare dronningen kan gjøre alle disse trekkene.

4 Sett en biskop og et tårn på brettet. Hvis du var å kombinere et tårn, som beveger seg langs rader og kolonner, og en biskop, som beveger seg bare i diagonaler, ville de være dronningen. Begge brikkene kan flytte så mange ruter som den kan.

5 Sett en ridder alene på brettet. Ridderen beveger seg i en "L" - to plasser i en retning, en plass i en vinkelrett retning. I mange sett ridderen er formet som en hest. At "hest" er den eneste brikken som kan "hoppe over" andre brikker.

6 Sett en bonde på brettet. Åtte bønder starte spillet på andre rad, mens de andre brikkene er stilt opp på den første eller bakerste rad. Bønder kan bare gå fremover. Når de blir beveget ut fra utgangs rad, kan de bevege seg en eller to firkanter. De kan bevege seg en plass videre etter at trekket med to unntak. En bonde kan flytte diagonalt en firkant for å gjøre en fangst, eller det kan ta "en passant".

7 Advance en bonde til femte rang. Plasser en opposisjon bonde på den sjuende rang i en kolonne ved siden av din bonde spalte. Flytt motstander bonde to plasser mot deg slik at de to bønder er side-by-side. Flytt bonde til plassen bak motstander bonde, fange motstander bonde "en passant", eller i forbifarten.

8 Send bonden resten av veien til den motsatte enden av brettet - den åttende rang. Dette vil fremme bonden til ditt valg av en dronning, tårn, løper eller en springer. Så husk bonden, den minste brikke på brettet, er den eneste brikke som kan stige i kraft som dette.