Hvordan å lære spillet Maker Språk

Hvordan å lære spillet Maker Språk


Spillet Maker Language, som er brukt i YoYo Games applikasjoner, forenkler prosessen med å lage tilpassede videospill. Dette språket brukes til å forbedre games 'bakgrunn og for å skape nye spill alternativer også, som for eksempel å ødelegge en gjenstand på et visst punkt for vekt. Hvis du vil vite GML, må du ha tålmodighet og grunnleggende kunnskaper i programmering.

bruksanvisning

1 Lær å lage innebygde variablene. En innebygd variabel har en standardverdi som ikke endres. Dens formål er å kontrollere bredden av rommet inne i et videospill, eller for å bestemme posisjonen av enkelte objekter. Tre av de mest nyttige innebygde variablene er: room_width, room_speed, room_height. Du kan sjekke sprites også, ved å legge til ordet "sprite" pluss bindestrek og den respektive kategori (hastighet, bredde eller høyde). En sprite er et tredimensjonalt bilde som, integrert med de andre fire sprites, opprette et objekt, eller tegn.

2 Lær hvordan du kan lage egendefinerte variabler. De tilpassede variabler har ikke standardverdier, og brukeren kan endre dem som ønsket. Lag en variabel ved å navngi den med noe du kanskje husker lett.

3 Gi en verdi til den egendefinerte variable. Det kan være en tallverdi eller en tekstverdi (for eksempel: PLAYER_NAME = 1; eller PLAYER_NAME = "Brandon"). Husk at variabler er lokale: De jobber kun med det formål det er satt til.

4 Generer globale variabler. Globale variabler er variabler som forblir gjennom hele spillet og holde seg upåvirket til slutten. Skriv ordet "global" før en variabel for å skape en global variabel. For eksempel kan du skrive: PLAYER_NAME til global.player_name.

5 Lag funksjoner. Funksjoner kontrollere spillets funksjoner og utføre alle handlinger på spillet. Så det er viktig å lære å lage dem. Start med å skrive en åpning brakett. Klikk \ "Enter, \" og skriv ønsket funksjon en plass under åpningen braketten. For eksempel vurdere "instance_destroy." Sagt på en annen åpning brakett etterfulgt av en avsluttende parentes. Klikk \ "Enter \" og sette en endelig slutt brakett under koden. Til slutt bør det være som dette:

{
instance_destroy ()

}

Hint

  • Funksjonskoder er vanskelig å lære først. Men brukeren vil bli vant til dem. Likevel, syntaks feil er de vanligste feilene når lærings GML.
  • Noen funksjoner bare utføre en handling, og andre utføre en handling og returnere en verdi.
  • Egendefinerte variabler må opprettes samtidig når et objekt blir opprettet inne i spillet Maker programmet.