Hvordan å løse et prosjektil Motion problem
Du kan finne anvendelser av prosjektil bevegelse i idrett og krigføring. Fra baseball og fotball til målretting av artilleri, skipskanoner, rifler eller raketter, alle følger reglene for prosjektil bevegelse. Lær å løse problemer knyttet til dette området av kunnskap. En logisk fremgangsmåte gjør det mulig å løse problemet raskt. Det er viktig å huske på at prosjektilet bevegelse problemer avtale med hastighet, som har en hastighet og en retning komponent.
Bruksanvisning
1 Tegn et diagram av problemet. Omfatte startpunktet, en linje som viser den parabolske banen til prosjektilet og landingspunktet.
2 Merk diagrammet med opplysningene i problemet. Dette er en fremgangsmåte for å samle inn all informasjonen på ett sted som kreves for å løse problemet.
3 Beregn x- og y-komponenten av hastigheten av prosjektilet ved startpunktet. Den følgende ligning løser for x-komponenten av hastigheten v (x) = v (0)
cos (theta) og v (y) = v (0) sin (theta) løser for y-komponenten. Theta er vinkelen på prosjektilets bane i forhold til den horisontale overflate.
4 Velg kinematiske ligningen som du kjenner verdien av alle variablene bortsett fra én. Omorganisere ligningen for å løse for den ukjente variabelen. Du bør kreve ingen andre spesielle kunnskaper for å utføre andre enn grunnleggende algebra omorganisering.
5 Bytt variablene i ligningen og beregne ukjent verdi. Komplekse problemer kan kreve at du utføre to trinn for å nå et svar.