Hvordan å score i kortspillet Innmat

Hvordan å score i kortspillet Innmat


Innmat er et trick-ta kortspill som ligner på Spar og hjerter. Det er normalt spilles av fire spillere, men det er en tre-player variant kalt Sergeant Major. I Pluck, er målet med spillet er å ta flest triks.

Bruksanvisning

1 Stokke kortstokk. Dele ut kortene ut klokken, rekkefølgen på spill, og starter med den personen på din rett til venstre.

2 Velg og erklære trumf farge hvis du er forhandler; hvis du ikke er forhandler, lytte for å høre hva som trumf farge forhandleren velger. Den trumf farge er den høyeste farge i spillet.

3 Sjekk for å se hvem som holder to av klubbene. Den som har to av klubbene begynner spillet ved å plassere den på spilleområdet. Spilleren til vedkommendes venstre spiller deretter et kort av samme sort, etterfulgt av hverandre spiller i rekkefølge, med klokken. Du må spille et kort i samme farge som den forhandleren, hvis du har en. Hvis du ikke har et kort som matcher fargen på giverens åpnings bil, kan du spille et kort av en annen sort. Du kan ikke åpne med et kort fra trumf farge til trumf farge har blitt brutt. Den trumf farge er brutt når en spiller ikke kan matche åpnings dress og spiller et kort fra trumf farge i stedet.

4 Vurdere kortene etter å ha kommet hver spiller har spilt et kort. Spilleren som har lagt det høyeste kortet vinner runden og tar de innsamlede kortene (det "trikset") bort, og scoret ett poeng. Den høyeste kortet er bestemt av den numeriske orden av kortet. Ess er høye kort, etterfulgt av konger, hele veien ned til toere. Med mindre et kort fra trumf farge er spilt, er det høyeste kortet bestemmes av det høyest spilte kort fra åpningen drakten. Men en trumf farge kortet slår alle andre kort med en annen farge. For eksempel, hvis klubbene er det trumf farge, en to klubber (det laveste kortet av de trumf dresser) slår likevel et ess av diamanter (det høyeste kortet av diamant farge) hvis begge er spilt i det samme trikset. Hvis to kort fra trumf farge er spilt i samme trikset, det høyeste kortet, med ess som høyeste og to lavest tar utslaget.

5 Spillet fortsetter til alle kortene har blitt spilt. På denne tiden, spillere sammenligne hvem som vant de fleste triks, og dermed scoret flest poeng.

Hint

  • Det finnes flere varianter av Innmat. Sørg for at alle spillerne er klar over reglene før spillet begynner.
  • Noen variabler fastsette toere som høyt kort etterfulgt av ess.